Asiantuntijaorganisaation palvelutarpeiden tunnistaminen ja kehittäminen
Tolonen, Pasi (2016)
Tolonen, Pasi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412908
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää teknologia-alan yrityksestä palvelutarpeita uuden tyyppisille asiantuntijapalveluille. Tällaisia tarpeita voidaan löytää yrityksen toiminnoista, jotka eivät kuulu asiakkaan varsinaiseen ydinosaamisalueeseen. Muuttuvassa toimintaympäristössä teknologiayritysten strategisten tavoitteiden täyttyminen on usein kiinni yrityksen toiminnan muuntautumiskyvystä. Yritysten ja organisaatioiden muuttuessa ja toimintojen tehostuessa yritykset tarvitsevat lisää ulkopuolista asiantuntijuutta toiminnan kehittämiseksi. Yhteistyön avulla kehitetään yrityksen kyvykkyyttä ja kilpailukykyä. Kehityksen tulee olla jatkuvaa ja suunnitelmallista.
Tutkittavaksi valittiin asiakasyritys, jonka kanssa yhteistyö on jatkunut jo pitkään. Tämä asettaa haasteita uusien asiantuntijapalvelutarpeiden löytymiselle. Työssä keskitytään asiakkaan ja palvelutarjoajan asiakassuhteen syventämiseen. Teoriaosiossa käsitellään tarkemmin asiantuntijapalveluiden peruspiirteitä, osaamista, prosesseja ja tiimejä.
Tutkimus aloitettiin perehtymällä asiakasyritykseen ja oman yrityksen tarjoamiin asiantuntijapalveluihin. Tutkimusosiossa tehtiin teemahaastattelu ja vastausten käsittely uusia ryhmäjaotteluita käyttäen. Tuloksena syntyi uusia palvelutarpeita ja palvelutarpeen ratkaisumalli.
Tutkittavaksi valittiin asiakasyritys, jonka kanssa yhteistyö on jatkunut jo pitkään. Tämä asettaa haasteita uusien asiantuntijapalvelutarpeiden löytymiselle. Työssä keskitytään asiakkaan ja palvelutarjoajan asiakassuhteen syventämiseen. Teoriaosiossa käsitellään tarkemmin asiantuntijapalveluiden peruspiirteitä, osaamista, prosesseja ja tiimejä.
Tutkimus aloitettiin perehtymällä asiakasyritykseen ja oman yrityksen tarjoamiin asiantuntijapalveluihin. Tutkimusosiossa tehtiin teemahaastattelu ja vastausten käsittely uusia ryhmäjaotteluita käyttäen. Tuloksena syntyi uusia palvelutarpeita ja palvelutarpeen ratkaisumalli.