Erikoiskahviviikot
Kokko, Marko (2006)
Kokko, Marko
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on järjestää erikoiskahviviikot ravintola Fransmannille Kotkassa. Ravintola Fransmanni on Kotkan Sokos Hotel Seurahuoneen yhteydessä oleva aÌ la carte -ravintola. Tarkoituksena on tehdä kahvituotteesta mahdollisimman monipuolinen ja nykyisten vaatimusten mukainen lisämyyntiä edistävä tuote. Samalla uudistetaan ravintolan vanhentuneet erikoiskahvin valmistamiseen tarvittavat espresso-keittimet ja astiastot. Erikoiskahviviikkojen menun tarkoitus on luoda uusia vaihtoehtoja perinteiselle kahville. Uuden keittimen hankinta luo monia uusia mahdollisuuksia erikoiskahvien myynnille aamusta iltaan. Työntekijät koulutettiin käyttämään laitetta ja he sisäistivät nopeasti keinot miten helppo on myydä erikoiskahvi normaalin kahvin sijaan. Markkinoinnin osalta perehdyn sisäisen markkinoinnin asemaan Fransmannissa ja miten tapahtumamarkkinointia voi hyödyntää yhä kiristyvässä markkina tulvassa. Tapahtumamarkkinointi antaa aivan uuden lähtökohdan markkinoinnissa ja siitä on ollut huomattava hyöty ravintolan tuotteitan markkinoidessa. Uusia tuotteita ja erikoiskahviviikkoja suunnitellessa täytyy siihen kuuluva prosessi käydä läpi huolellisesti. Asiakkaiden tarve, esitutkimus, suunnittelu ja viimeistely ovat tärkeitä vaiheita kehitysprosessissa. Valmista tuotetta täytyy kuitenkin kehittää jatkuvasti myös tulevaisuudessa, jotta se vastaisi asiakkaiden muuttuvia tarpeita. Fransmanni otti heti käyttöönsä ehdottamani erikoiskahvinkeittimen ja suuri osa suunnittelemistani tuotteista on edelleen myynnissä heillä. Mielestäni erikoiskahvit ovat saavuttaneet oman asemansa maalaisranskalaisen ravintolan palveluissa.