Intranetin käyttäjätyytyväisyys ja kehitysehdotukset : Heinolan kaupunki
Hyttinen, Erika (2016)
Hyttinen, Erika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513050
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli Heinolan kaupungin intranetin kehittäminen. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää kaupungin työntekijöiden tyytyväisyyttä uuteen intranetjärjestelmään ja laatia kehitysehdotus sen parantamiseen.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu intranetien teoriasta ja työyhteisöviestinnän merkityksestä kuntaorganisaatiossa. Teoriapohjassa syvennytään myös suomalaiseen intranet-tutkimukseen, joka tuo esille tämän päivän intranetien käyttötottumuksia ja megatrendejä. Tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty intranetin kehitysehdotuksen laatimisessa.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimus kohdistettiin koko perusjoukkoon eli Heinolan kaupungin työntekijöihin. Vastauksia saatiin yhteensä 129. Kyselyssä selvitettiin yleisen tyytyväisyyden lisäksi työntekijöiden kiinnostusta uusiin, erityisesti sosiaalisen intranetin ominaisuuksiin. Kysely ei antanut selkeää vastausta siihen, ovatko työntekijät tyytyväisiä intranetiin vai eivät. Vuodenvaihteessa tehdyn intranetuudistuksen vuoksi työntekijöillä on vielä vaikeuksia käyttää uutta intranetiä. Yhdeksi intranetin suurimmista ongelmista muodostui koulutuksen puute. Uusien ominaisuuksien suhteen ainoastaan oman aloitusnäkymän muokkaamisominaisuus nousi vastaajien suosioon. Jo käytössä olevat sosiaaliset ominaisuudet, kuten tiedotteiden kommentointi ja tykkääminen, ovat vastaajien keskuudessa vähällä käytöllä. Vastaajat eivät olleet kiinnostuneita ottamaan käyttöön muitakaan sosiaalisia ominaisuuksia.
Intranetin kehitysehdotus laadittiin kyselyn tulosten ja teoreettisessa viitekehyksessä esitettyjen viestinnän mallien ja tutkimusten avulla. Intranetin kehittämisideoiksi ehdotetaan muun muassa työntekijöiden palautejärjestelmää, syventävää intranetkoulutusta henkilöstölle, sisäisen viestinnän johdonmukaistamista ja intranetin rakennemuutoksia.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu intranetien teoriasta ja työyhteisöviestinnän merkityksestä kuntaorganisaatiossa. Teoriapohjassa syvennytään myös suomalaiseen intranet-tutkimukseen, joka tuo esille tämän päivän intranetien käyttötottumuksia ja megatrendejä. Tutkimuksen tuloksia on hyödynnetty intranetin kehitysehdotuksen laatimisessa.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimus kohdistettiin koko perusjoukkoon eli Heinolan kaupungin työntekijöihin. Vastauksia saatiin yhteensä 129. Kyselyssä selvitettiin yleisen tyytyväisyyden lisäksi työntekijöiden kiinnostusta uusiin, erityisesti sosiaalisen intranetin ominaisuuksiin. Kysely ei antanut selkeää vastausta siihen, ovatko työntekijät tyytyväisiä intranetiin vai eivät. Vuodenvaihteessa tehdyn intranetuudistuksen vuoksi työntekijöillä on vielä vaikeuksia käyttää uutta intranetiä. Yhdeksi intranetin suurimmista ongelmista muodostui koulutuksen puute. Uusien ominaisuuksien suhteen ainoastaan oman aloitusnäkymän muokkaamisominaisuus nousi vastaajien suosioon. Jo käytössä olevat sosiaaliset ominaisuudet, kuten tiedotteiden kommentointi ja tykkääminen, ovat vastaajien keskuudessa vähällä käytöllä. Vastaajat eivät olleet kiinnostuneita ottamaan käyttöön muitakaan sosiaalisia ominaisuuksia.
Intranetin kehitysehdotus laadittiin kyselyn tulosten ja teoreettisessa viitekehyksessä esitettyjen viestinnän mallien ja tutkimusten avulla. Intranetin kehittämisideoiksi ehdotetaan muun muassa työntekijöiden palautejärjestelmää, syventävää intranetkoulutusta henkilöstölle, sisäisen viestinnän johdonmukaistamista ja intranetin rakennemuutoksia.