Kotimyyntiä harjoittavan itsenäisen edustajan osaamiskartoitus ja koulutustarpeet
Heiska-Tenhunen, Paula (2016)
Heiska-Tenhunen, Paula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061112738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061112738
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Yritys X:n Suomessa toimivien itsenäisten edustajien tämänhetkistä osaamistasoa. Lisäksi tutkimuksella haluttiin saada selville edustajien mielipiteet tarvittavista koulutuksista. Suoramyyntiä harjoittavan edustajan tulee hallita sekä myyntiosaaminen että yrittäjyyden näkökulmasta vaadittava liiketoimintaosaaminen. Tutkimuksessa tarkastellaan osaamiskartoituksen tulosten perusteella kolmen edustajatason välisiä eroja.
Lähtökohtana tutkimukselle on ollut edustajien toive kehittää yrityksen koulutustarjontaa. Monta vuotta suoramyyntiä harjoittanut edustaja tarvitsee erilaista koulutusta, kuin vasta vähän aikaa mukana toiminnassa ollut edustaja. Koulutustarjonta tulisi suunnitella niin, että se tarjoaa kehittymismahdollisuuksia jokaisella edustajatasolla.
Opinnäytetyössä tarkastellaan yrittäjältä edellytettyä osaamista. Taloushallinnon, markkinoinnin ja asiakkuuksien hoidon lisäksi hänellä tulee olla hyvät vuorovaikutustaidot. Lähdemateriaalina käytettiin alan tietokirjallisuutta, sähköisiä lähteitä sekä haastatteluja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmänä. Verkkokyselyn tulokset analysoitiin Kyselynetti-ohjelmalla. Linkki kyselyyn lähetettiin yhteensä 107 sähköpostiosoitteeseen ja vastauksia saatiin 32 kappaletta. Vastausprosentti oli siis 30, joka oli huomattavasti alhaisempi, mitä tutkimuksella lähdettiin tavoittelemaan. Sähköisen kyselyn tulokset purettiin graafisesti sekä sanallisesti ja niitä täydennettiin avoimien kysymysten kommenteilla.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että oman yrityksen taloushallinto on monella edustajalla hyvin hataralla pohjalla. Markkinointiasiat hallitaan tyydyttävästi. Hintatiedot, maksuehdot ja pakolliset tiedot kuitissa osataan melko hyvin. Kotimyyntiä koskevaan lainsäädäntöön ja kevennettyihin laskumerkintöihin tulee hankkia lisää osaamista. Tuotetietous on melko hyvä, vaikka jokaisella edustajatasolla toivotaan tuotekoulutusta kuitenkin enemmän.
Yritys X voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia suunnitellessaan vuosikokousten sisältöä. Osaamista voidaan kehittää järjestämällä säännöllisesti aluekokouksia, joissa on etukäteen suunniteltu agenda eli esityslista. Muut suoramyyntiä harjoittavat yritykset voivat käyttää kyselyä myös omien edustajiensa osaamisen tason kartoittamiseen.
Lähtökohtana tutkimukselle on ollut edustajien toive kehittää yrityksen koulutustarjontaa. Monta vuotta suoramyyntiä harjoittanut edustaja tarvitsee erilaista koulutusta, kuin vasta vähän aikaa mukana toiminnassa ollut edustaja. Koulutustarjonta tulisi suunnitella niin, että se tarjoaa kehittymismahdollisuuksia jokaisella edustajatasolla.
Opinnäytetyössä tarkastellaan yrittäjältä edellytettyä osaamista. Taloushallinnon, markkinoinnin ja asiakkuuksien hoidon lisäksi hänellä tulee olla hyvät vuorovaikutustaidot. Lähdemateriaalina käytettiin alan tietokirjallisuutta, sähköisiä lähteitä sekä haastatteluja.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen yhdistelmänä. Verkkokyselyn tulokset analysoitiin Kyselynetti-ohjelmalla. Linkki kyselyyn lähetettiin yhteensä 107 sähköpostiosoitteeseen ja vastauksia saatiin 32 kappaletta. Vastausprosentti oli siis 30, joka oli huomattavasti alhaisempi, mitä tutkimuksella lähdettiin tavoittelemaan. Sähköisen kyselyn tulokset purettiin graafisesti sekä sanallisesti ja niitä täydennettiin avoimien kysymysten kommenteilla.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että oman yrityksen taloushallinto on monella edustajalla hyvin hataralla pohjalla. Markkinointiasiat hallitaan tyydyttävästi. Hintatiedot, maksuehdot ja pakolliset tiedot kuitissa osataan melko hyvin. Kotimyyntiä koskevaan lainsäädäntöön ja kevennettyihin laskumerkintöihin tulee hankkia lisää osaamista. Tuotetietous on melko hyvä, vaikka jokaisella edustajatasolla toivotaan tuotekoulutusta kuitenkin enemmän.
Yritys X voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia suunnitellessaan vuosikokousten sisältöä. Osaamista voidaan kehittää järjestämällä säännöllisesti aluekokouksia, joissa on etukäteen suunniteltu agenda eli esityslista. Muut suoramyyntiä harjoittavat yritykset voivat käyttää kyselyä myös omien edustajiensa osaamisen tason kartoittamiseen.