Tiedottaminen osana kauneudenhoitoalan yrityksen toimintaa
Tolonen, Suvi (2016)
Tolonen, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061012697
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa viestintämateriaalia tiedotteiden muodossa toimeksiantajayrityksen käyttöön. Tavoitteena oli tuottaa tiedotusmateriaalia yrityksen myymistä palveluista, jota toimeksiantaja voisi hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti käytännön työelämässä kommunikoidessaan muun muassa omien business-to-business-asiakkaidensa, median ja kuluttajien kanssa. Tiedotteiden tarkoituksena on jakaa tietoa yrityksen sidosryhmille ja pitkällä tähtäimellä parantaa yrityksen tunnettuutta. Toteutettujen tiedotteiden ansiosta toimeksiantajalla on käytettävissään aiempaa monipuolisemmin erilaista markkinointimateriaalia.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin viestintään osana yrityksen kokonaisvaltaista toimintaa. Viestinnän avulla yritys jakaa tietoa ja luo näin tietoisuutta itsestään ja tarjoamistaan tuotteista ja palveluista sille tärkeiden sidosryhmien keskuudessa. Viestintäprosessin onnistumisen kannalta on oleellista, että lähetetty viesti tavoittaa vastaanottajan ja tämä ymmärtää viestin sisällön tarkoitetulla tavalla. Viestintä on merkittävä osa yritystoimintaa, koska se tukee yrityksen myyntiä ja tuotantoa kokonaisvaltaisesti. Lisäksi sen avulla voidaan rakentaa yrityksen imagoa ja mainetta. Markkinointiviestintä on osa yrityksen kokonaisvaltaista viestintää, joka parhaimmillaan tukee kuluttajan suhdetta brändiin ja toimii brändiin sitouttajana. Tiedottaminen on osa markkinointiviestintää ja sen tavoitteena on tehdä yritys ja sen toiminta tunnetuksi sille tärkeiden kohteiden keskuudessa. Tiedote on viestinnän työkalu, jolla kerrotaan tiiviisti ja ytimekkäästi ilmaistuna yritykselle tärkeistä asioista, joilla katsotaan olevan uutisarvoa.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin viestintään osana yrityksen kokonaisvaltaista toimintaa. Viestinnän avulla yritys jakaa tietoa ja luo näin tietoisuutta itsestään ja tarjoamistaan tuotteista ja palveluista sille tärkeiden sidosryhmien keskuudessa. Viestintäprosessin onnistumisen kannalta on oleellista, että lähetetty viesti tavoittaa vastaanottajan ja tämä ymmärtää viestin sisällön tarkoitetulla tavalla. Viestintä on merkittävä osa yritystoimintaa, koska se tukee yrityksen myyntiä ja tuotantoa kokonaisvaltaisesti. Lisäksi sen avulla voidaan rakentaa yrityksen imagoa ja mainetta. Markkinointiviestintä on osa yrityksen kokonaisvaltaista viestintää, joka parhaimmillaan tukee kuluttajan suhdetta brändiin ja toimii brändiin sitouttajana. Tiedottaminen on osa markkinointiviestintää ja sen tavoitteena on tehdä yritys ja sen toiminta tunnetuksi sille tärkeiden kohteiden keskuudessa. Tiedote on viestinnän työkalu, jolla kerrotaan tiiviisti ja ytimekkäästi ilmaistuna yritykselle tärkeistä asioista, joilla katsotaan olevan uutisarvoa.