Yläraajan neurodynaamisten testien opetusvideoiden toteuttaminen. : kirjallinen osuus
Grefberg, Matias; Horneman, Ilari (2016)
Grefberg, Matias
Horneman, Ilari
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513054
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideoita yläraajan neurodynaamisista testeistä fysioterapiaopiskelijoiden käyttöön. Opinnäytetyön tilaajana toimi Lahden ammattikorkeakoulu, jonka käyttöön videot myös tulivat. Videoiden kuvauksesta ja jälkitöistä vastasi Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijavetoinen meditoimista M.IDEA.
Kirjallisen osuuden tarkoituksena on tutkimustietoon pohjaten todentaa neurodynamiikan vaikuttavuutta ja osoittaa sen käyttökelpoisuus osana fysioterapeuttista testaamista sekä tutkimista. Kirjalliseen osuuteen on koottu uutta tutkimustietoa neurodynamiikkaan ja sen testaamiseen liittyen. Lähdemateriaalia on käytetty laajasti aiheen ympäriltä, ja työssä on pyritty mahdollisimman luotettavaan tiedon kirjaamiseen.
Neurodynaamisten testien videoita tehtiin neljä, ja niissä jokaisessa kerrotaan testiin liittyvää teoriaa kyseisen testin tarkoituksen, vaikutuksen ja huomioitavien asioiden suhteen. Tämän lisäksi näytetään neurodynaamisen testin suoritus, josta näkyvät testattavan ja testaajan asento, otteet sekä suoritettavat liikkeet, jotka myös selostetaan sanallisesti. Testit sisältävien videoiden lisäksi tuotettiin erillinen teoriavideo, jossa esitellään laajemmin ja tarkemmin testien ydinasioita, käyttötarkoitusta, kontraindikaatioita sekä tulosten tulkitsemista. Videoissa on pyritty huomioimaan erilaiset oppimismenetelmät ääntä, kuvaa ja tekstiä käyttämällä.
Ennen videoiden tekoa Lahden ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelijat ryhmästä Fys14s vastasivat kyselyyn neurodynaamisen testauksen videoihin liittyen ja niiden soveltuvuuteen itseopiskelussa. Tulokset huomioitiin videoiden sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa. Kysely teetettiin myös tuotetuista videoista jonka jälkeen videoita muokattiin lopulliseen muotoon palautteiden perusteella.
Valmiit videot soveltuvat osaksi neurodynamisten testien opetusta sekä työkaluksi itsenäisessä opiskelussa.
Kirjallisen osuuden tarkoituksena on tutkimustietoon pohjaten todentaa neurodynamiikan vaikuttavuutta ja osoittaa sen käyttökelpoisuus osana fysioterapeuttista testaamista sekä tutkimista. Kirjalliseen osuuteen on koottu uutta tutkimustietoa neurodynamiikkaan ja sen testaamiseen liittyen. Lähdemateriaalia on käytetty laajasti aiheen ympäriltä, ja työssä on pyritty mahdollisimman luotettavaan tiedon kirjaamiseen.
Neurodynaamisten testien videoita tehtiin neljä, ja niissä jokaisessa kerrotaan testiin liittyvää teoriaa kyseisen testin tarkoituksen, vaikutuksen ja huomioitavien asioiden suhteen. Tämän lisäksi näytetään neurodynaamisen testin suoritus, josta näkyvät testattavan ja testaajan asento, otteet sekä suoritettavat liikkeet, jotka myös selostetaan sanallisesti. Testit sisältävien videoiden lisäksi tuotettiin erillinen teoriavideo, jossa esitellään laajemmin ja tarkemmin testien ydinasioita, käyttötarkoitusta, kontraindikaatioita sekä tulosten tulkitsemista. Videoissa on pyritty huomioimaan erilaiset oppimismenetelmät ääntä, kuvaa ja tekstiä käyttämällä.
Ennen videoiden tekoa Lahden ammattikorkeakoulun fysioterapian opiskelijat ryhmästä Fys14s vastasivat kyselyyn neurodynaamisen testauksen videoihin liittyen ja niiden soveltuvuuteen itseopiskelussa. Tulokset huomioitiin videoiden sisällön suunnittelussa ja toteutuksessa. Kysely teetettiin myös tuotetuista videoista jonka jälkeen videoita muokattiin lopulliseen muotoon palautteiden perusteella.
Valmiit videot soveltuvat osaksi neurodynamisten testien opetusta sekä työkaluksi itsenäisessä opiskelussa.