Matkailuyrittäjien väliseen yhteistyöhön vaikuttavat tekijät
Vuorinen, Tanja (2006)
Vuorinen, Tanja
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Etelä-Kymenlaakson matkailuyrittäjien välisen yhteistyön syitä, yhteistyöyrityksen valintaan vaikuttavia tekijöitä, mahdollisia esteitä yhteistyön tekemiselle sekä matkailuorganisaatio KymiExpert Oy:n roolia yrittäjien keskuudessa. Työn toimeksiantajana toimi KymiExpert Oy, joka on matkailua edistävä markkinointi- ja myyntiyhtiö, jonka omistavat Kymenlaaksolaiset matkailualan yrittäjät. Teoriaosassa selvitetään verkostoitumista sekä yhteistyöhön vaikuttavia tekijöitä. Verkostojen pyrkimyksenä on vaihdannan kustannusten minimointi. Verkkoa voidaan sanoa strategiseksi, kun yritykset yhteistoimin tekevät tuote- tai markkina-ratkaisuja tai niihin tähtäävää kehittämistyötä. Operatiivinen verkko puolestaan pyrkii toimimaan volyymin, tuottavuuden ja laadun varmistamiseen. Yrityksen päätös aloittaa yhteistyösuhde toisen organisaation kanssa johtuu yleensä useam-masta tekijästä. Yhteistyöyrityksen valintaan voivat vaikuttaa sekä yritykseen että itse yrittäjään liittyvät ominaisuudet. Yhteistyön syntymiseen liittyviä esteitä on kolmella tasolla: yhteiskuntatasolla, yritystasolla sekä henkilötasolla. Selvitys matkailuyrittäjien yhteistyöhön vaikuttavista tekijöistä tehtiin kvantitatii-visella menetelmällä kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin 54:lle KymiExpertin toiminnassa mukana olevalle yritykselle. Lomakkeita palautui 19 kappaletta. Merkittävimmät syyt aloittaa yhteistyö muiden alan yritysten kanssa olivat asiak-kaiden lisääminen, markkinointivolyymin lisääminen ja laajempien matkailutuot-teiden paketoiminen. Merkityksettömimpiä syitä yhteistyön aloittamiselle olivat imagon parantaminen ja matkailukauden pidentäminen. Yhteistyöyrityksen valin-nan merkittävimmäksi perusteeksi ilmeni se, että yritysten tuotteet ja palvelut täy-dentävät toisiaan. Merkityksettömin peruste oli yhteistyöyrityksen sijainti oman paikkakunnan ulkopuolella. Yhteistyökumppanin valinnassa itse yrittäjään liittyvistä perusteista merkittävimmiksi arvioitiin yrittäjän luotettavuus sekä rehellisyys ja merkityksettömimmäksi perusteeksi sukulaisuussuhde yhteistyökumppanin kanssa. Epätietoisuus muiden yritysten toiminnasta arvioitiin merkittävimmäksi syyksi siihen, että Etelä-Kymenlaaksossa ei tehdä enempää yhteistyötä. Merkityksettömimmäksi syyksi yritykset arvioivat sen, että yhteistyölle ei ole tarvetta.