Kansainvälisen urheilutapahtuman osallistujamarkkinointiviestintäsuunnitelma
Niskanen, Teemu (2016)
Niskanen, Teemu
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061212781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061212781
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luodaan Lahdessa järjestettävälle Jukolan Viesti 2018 -tapahtumalle osallistujamarkkinointiviestintäsuunnitelma. Suunnitelman avulla on tarkoitus kasvattaa tapahtuman osallistujamäärää aiemmista vuosista niin kotimaisten kuin ulkomaalaisten osallistujen suhteen. Opinnäytetyön toimeksiantajana on Lahden Suunnistajat -37.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinointiviestintäsuunnitelman laatimista. Teoriaosuudella luodaan tietopohja työn empiiristä osuutta varten esittelemällä suunnitelman osa-alueet, jotka ovat kohdemarkkinoihin tutustuminen, tavotteiden asettaminen, sanoman suunnittelu, tehokkaan välineen valitseminen ja budjetin suunnittelu. Teoriaosuus toimii myös ohjenuorana toimeksiantajalle mahdollisia tulevia markkinointiviestintäsuunnitelmia varten ja keskittyy empiirisen osuuden tavoin uusiin markkinointiviestinnän välineisiin, jotka ovat digitaalinen markkinointi ja etenkin markkinointi sosiaalisessa mediassa.
Työn empiirinen osuus koostuu maantieteellisesti potentiaalisimpien maiden maa-analyyseistä sekä markkinointiviestintäsuunnitelmasta. Maa-analyyseissä on syvennytty kulttuuristen ja taloudellisten tekijöiden lisäksi myös suunnistuksen merkitykseen kohdemaissa. Markkinointiviestintäsuunnitelman painotus on viestinnän välineissä ja työssä on pyritty löytämään uusia, suunnistuksessa ennen käyttämättömiä, markkinointiviestinnän välineitä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee markkinointiviestintäsuunnitelman laatimista. Teoriaosuudella luodaan tietopohja työn empiiristä osuutta varten esittelemällä suunnitelman osa-alueet, jotka ovat kohdemarkkinoihin tutustuminen, tavotteiden asettaminen, sanoman suunnittelu, tehokkaan välineen valitseminen ja budjetin suunnittelu. Teoriaosuus toimii myös ohjenuorana toimeksiantajalle mahdollisia tulevia markkinointiviestintäsuunnitelmia varten ja keskittyy empiirisen osuuden tavoin uusiin markkinointiviestinnän välineisiin, jotka ovat digitaalinen markkinointi ja etenkin markkinointi sosiaalisessa mediassa.
Työn empiirinen osuus koostuu maantieteellisesti potentiaalisimpien maiden maa-analyyseistä sekä markkinointiviestintäsuunnitelmasta. Maa-analyyseissä on syvennytty kulttuuristen ja taloudellisten tekijöiden lisäksi myös suunnistuksen merkitykseen kohdemaissa. Markkinointiviestintäsuunnitelman painotus on viestinnän välineissä ja työssä on pyritty löytämään uusia, suunnistuksessa ennen käyttämättömiä, markkinointiviestinnän välineitä.