Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Hyötyajoneuvoliikenteen kehittäminen kaupunkiympäristössä - vertailussa Helsinki ja Lahti

Pajusalo, Eirik (2016)

 
Avaa tiedosto
Pajusalo_Eirik.pdf (1.735Mt)
Lataukset: 


Pajusalo, Eirik
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061713168
Tiivistelmä
Julkisessa liikenteessä kaupunkibussien vakiokäyttövoimana on ollut vuosikymmeniä diesel. Vaikka busseihin liittyvä dieseltekniikka on käynyt läpi pitkän kehityskaaren parempaan suuntaan, haittana ovat edelleen kasvihuonekaasupäästöt ja lähipäästöt, kuten pienhiukkaset ja typen oksidit. Taustalla dieseltekniikan kehittämisessä ja uusiutuvien energioiden hyödyntämisessä liikenteessä on ollut kansainvälinen lainsäädäntö päästövähennyksistä. Kansainvälisellä päästölainsäädännöllä pyritään ehkäisemään epäsuotuisa kehitys Maan ilmastossa ja ympäristössä. Dieseltekniikan kehittämisen lisäksi maailmalla on kehitetty vaihtoehtoisia käyttövoimia, kuten sähköbusseja, joiden tarkoituksena on viedä liikenne päästöttömämpään ja ympäristöystävällisempään suuntaan.
Opinnäytetyön toimeksiantajina olivat Helsingin seudun liikenne (HSL) ja Lahden seudun liikenne (LSL), joiden vastuulla on julkisen liikenteen suunnitteleminen, tilaaminen ja järjestäminen kaupunkiympäristössä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli hyötyajoneuvoliikenteen kehittäminen kaupunkiympäristössä. Työssä hankittiin tietoa eri kaupunkibussien käyttövoimista, joita vertailtiin keskenään. Tavoitteena oli löytää kustannustehokkain ja ympäristöystävällisin vaihtoehto kaupunkibussille. Tiedonkeruussa hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluja, kirjallisia ja elektronisia lähteitä. Työssä käytiin läpi myös Helsingin ja Lahden kaupunkibussien nykytilanne ja pohdittiin tulevaa kehitystä.
Euro-päästörajoitukset ovat lisänneet ympäristöystävällisempiä Euro VI -dieselbusseja sekä HSL:n että LSL:n alueella. HSL:n tavoitteena on sähköistää ja hybridisoida bussiliikenne vaiheittain ja esimerkiksi lisätä sähköbussien määrää 30 %:lla omasta kalustosta vuoteen 2025 mennessä. LSL suunnittelee oman kalustonsa sähköistämistä ja seuraa bussitilanteen kehitystä Suomen kaupungeissa. Dieselbussien sähköistäminen ja hybridisointi vähentää reilusti lähipäästöjä, energian- ja polttoaineenkulutusta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste