Sosiaali- ja terveysalan digitaaliset palvelut
Kaukinen, Joona (2016)
Kaukinen, Joona
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061412992
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään sosiaali- ja terveysalan digitaalisia palveluita. Opinnäytetyön tavoite on kartoittaa uusien sekä olemassaolevien digitaalisten palveluiden tarvetta ja samalla myös pohtia nykyisten palveluiden parannuskohteita asiakaskokemuksen parantamiseksi. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee digitaalisuutta, asiakaskokemusta ja palvelua sekä käytettävyyttä. Teoriaosuudessa tutustutaan myös PHSOTEY:ssä tällä hetkellä käytössä oleviin digitaalisiin palveluihin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja lähestymistavaltaan tutkimus oli induktiivinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, jossa hyödynnettiin monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kysymysten avulla pyrittiin löytämään nykyisten palveluiden ongelmakohtia sekä kartoittamaan erilaisten digitaalisten palveluiden tarvetta. Kyselylomakkeen kysymyksiin vastasi kuusi (6) henkilöä. Asiakkaiden kyselylomakkeisiin antamat vastaukset auttoivat erityisesti uusien digitaalisten palveluiden kartoittamisessa.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että asiakkaille nykyiset palvelut ovat osittain tuttuja ja palveluiden todettiin parantavan asiakaskokemusta helpottuneen asioinnin myötä. Kyselyyn vastanneet kuitenkin kaipasivat nykyisiltä palveluilta enemmän selkeyttä ja asiakkaan sairaalakäyntejä helpottavia digitaalisia palveluita.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee digitaalisuutta, asiakaskokemusta ja palvelua sekä käytettävyyttä. Teoriaosuudessa tutustutaan myös PHSOTEY:ssä tällä hetkellä käytössä oleviin digitaalisiin palveluihin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja lähestymistavaltaan tutkimus oli induktiivinen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselytutkimuksella, jossa hyödynnettiin monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kysymysten avulla pyrittiin löytämään nykyisten palveluiden ongelmakohtia sekä kartoittamaan erilaisten digitaalisten palveluiden tarvetta. Kyselylomakkeen kysymyksiin vastasi kuusi (6) henkilöä. Asiakkaiden kyselylomakkeisiin antamat vastaukset auttoivat erityisesti uusien digitaalisten palveluiden kartoittamisessa.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että asiakkaille nykyiset palvelut ovat osittain tuttuja ja palveluiden todettiin parantavan asiakaskokemusta helpottuneen asioinnin myötä. Kyselyyn vastanneet kuitenkin kaipasivat nykyisiltä palveluilta enemmän selkeyttä ja asiakkaan sairaalakäyntejä helpottavia digitaalisia palveluita.