dc.contributor.author | Kunttu, Laura | - |
dc.contributor.author | Oksanen, Sari | - |
dc.date.accessioned | 2016-06-23T11:20:55Z | |
dc.date.available | 2016-06-23T11:20:55Z | |
dc.date.issued | 2016 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201605269915 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/114554 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Lohjan kaupungin kotihoidon henkilöstön kokemaa väkivallan uhkaa ja väkivaltaa, joka kohdistuu heihin kotikäynnin aikana. Lohjan kaupungin kotihoidon henkilöstölle suunnattua kyselytutkimusta asiakastyössä kohdatusta väkivallasta tai sen uhasta ei ole aikaisemmin toteutettu. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää kotihoidon työntekijöiden työturvallisuutta kotikäynneillä.
Hoitohenkilökuntaan kohdistuva väkivalta ja sillä uhkaaminen ovat lisääntyneet viime vuosina. Väkivaltaa kokevat kaikki hoitoalan ammattiryhmät. Kotihoidon työntekijöiden väkivaltariskejä ja väkivallan uhkaa asiakkaiden taholta on tutkittu vain vähän. Kotihoidon asiakkaiden määrä kasvaa jatkuvasti ja asiakkaat ovat moniongelmaisempia.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelminä käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimusosa toteutettiin kyselynä, joka suunnattiin Lohjan kaupungin kotihoidossa työskenteleville vakituisessa tai määräaikaisessa työsuhteessa oleville työntekijöille. Kohderyhmään kuului 125 kotihoidon työntekijää, jotka työskentelevät asiakkaiden kodeissa. Kyselyyn vastasi 80 työntekijää. Kysely sisälsi monivalinta-, sekamuotoisia ja avoimia kysymyksiä. Sisällön analyysissä käytettiin deduktiivista lähestymistapaa.
Tuloksina voitiin esittää, että kotihoidon työntekijät kohtaavat säännöllisesti työssään väkivallan uhkaa ja väkivaltaa. Psyykkisen väkivallan uhka ja väkivalta olivat tutkimuksen perusteella yleisempää kuin fyysinen tai seksuaalinen väkivalta. Tuloksista voitiin havaita, että kotihoidon työntekijät eivät tee kaikesta kokemastaan väkivallasta läheltä piti-ilmoituksia. Tuloksista ilmeni myös, että työntekijät tarvitsevat lisätietoa ja ohjeistusta väkivaltaisten asiakkaiden kohtaamiseen.
Tärkeimpänä kehittämisehdotuksena syntyi tarve luoda kotihoidon työntekijöille selkeät ohjeet väkivaltaisten asiakkaiden kohtaamiseen sekä tilanteiden jatkotyöstämiseen. Läheltä piti-ilmoitusten tekemisen tärkeyttä tulisi myös työyksiköissä säännöllisesti korostaa, jotta työntekijät tekisivät niitä aina kohdatessaan väkivallan uhkaa tai väkivaltaa. Tulevaisuudessa tutkimuskohteena voisi olla ikääntyneiden palveluiden ympärivuorokautiset yksiköt. Kysely on toistettavissa kotihoidossa myöhemmin, jolloin voidaan nähdä, onko läheltä piti-ilmoitusten tekemisessä tapahtunut muutosta. Jatkotutkimuksena voisi myös tutkia, kuinka väkivalta vaikuttaa työntekijöiden työhyvinvointiin.
Asiasanat: asiakasväkivalta, kotihoito | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to find out how often home care workers in the municipality of Lohja find the violence or threat of violence during home visits. This kind of survey is the first survey made for the home care workers of the municipality of Lohja that focuses on how the workers face violence or threat of violence with customers. The purpose of this study is to develop the safety of home care workers during home visit.
Violence towards nursing staff and threats of violence has increased during recent years. From customers´ perspective the risks of violence and the threat of violence towards home care workers have scarcely been studied. The number of home care customers increases continuously and often the customers have multiple health problems.
The methods used in this study are both quantitative and qualitative. The study was carried out as a survey whose target group were the home care workers of the municipality of Lohja who have fixed-term and permanent contracts. The target group consists of 125 employees who make home visits. The survey was answered by 80 employees. The survey included multiple choice, open-ended questions and so called hybrid questions, which are open ended and multiple choice ques-tions put together.
Based on the results of this study, home care workers face violence and threat of violence regularly during their work. The study shows that situations with psychological violence and threat of violence are more common than physical or sexual violence. The results indicate that home care workers do not report the violence they experience as near miss reports. The result also shows that employees need more information and guidance on how to face violent customers.
The most important development proposal is to create guidance for the home care workers who encounter violent situations and how they can process the situations afterwards. The importance of the near miss reports should also be regularly emphasized so the home care workers would report a near miss situation every time they face violence or threat of violence. A future research subject could be the workers in Lohja’s nursing homes. The study could be repeated to find out if there has been an improvement on near miss reporting. A further study could research how violence affects a worker`s occupational well-being.
Keywords: customer violence, home care | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Kotihoidon työntekijöiden kokemuksia asiakasväkivallasta | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/261 | - |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | Asiakasväkivalta | - |
dc.subject.keyword | kotihoito | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Hoitotyö|sv=Vård|en=Nursing| | - |
dc.subject.discipline | Hoitotyön koulutusohjelma | - |