Palvelu pelaa ja lettutaikinaa
Korhonen, Ninni (2007)
Korhonen, Ninni
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on asiakastyytyväisyys Lahden seurakuntayhtymän kurssikeskuksessa, Siikaniemessä. Tutkimuksen toimeksiantajana on Siikaniemen kurssikeskus. Työn tavoitteena on selvittää asiakastyytyväisyyden taso sekä asiakkaille tärkeät tekijät Siikaniemen kurssikeskuksessa. Näitä selvitettiin asiakastyytyväisyystutkimuksen avulla, joka toteutettiin kesällä 2006. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena lomakekyselynä, jolla haluttiin selvittää, kuinka tärkeäksi asiakas kokee palvelun osa-alueet ja kuinka Siikaniemen kurssikeskus on osa-alueiden toteutuksessa onnistunut. Lisäksi haluttiin selvittää, millä tasolla koettu palvelun laatu on verrattuna asiakkaalle tärkeisiin tekijöihin. Asiakastyytyväisyyteen vaikuttavaa palvelun laatua arvioidaan odotusten ja kokemusten välisenä suhteena. Tämä vertailu on tutkimuksen pääteema. Asiakastyytyväisyys perustuu asiakaslähtöisyyteen, johon pääsemiseksi tarvitaan palautetta. Asiakaspalautteen kerääminen ja tyytyväisyyden tutkiminen muodostavat yhden tärkeimmistä yrityksen menestystekijöistä. Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan päätellä, että asiakkaat pitävät kurssikeskuksen palveluja sekä tärkeinä että hyvinä. Asiakkaan kokemukset vastasivat pääosin odotuksia, joten voidaan todeta palvelun laadun olevan hyvä. Henkilökuntaan ja asiakaspalveluun oltiin tyytyväisimpiä ja kurssikeskuksen luonnonläheisyys ylitti odotukset osa-alueista eniten.