Creating a business plan : case: Raskasvaraosa Oy
Mäkelä, Miikka (2016)
Mäkelä, Miikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061513015
Tiivistelmä
Raskasvaraosa Oy on vuonna 2010 perustettu perheyritys, joka operoi Suomessa raskaan kalus-ton varaosa markkinoilla. Yritys toimii maahantuojana ja tukkukauppiaana Suomen markkinoilla. Yrityksen tuoteportfolio sisältää tuotteita laadukkailta brändeiltä kuorma-autoihin, linja-autoihin ja hyötyajoneuvoihin. Yritys tarjoaa myös tuotteita raskaan kaluston perävaunuihin ja myös maanrakennuskoneisiin. Useimmat myydyistä tuotelinjoista yritys maahantuo itse tai yhdessä Raskassarja ketjun kanssa. Tällä hetkellä yrityksellä on yli kymmenen brändiä edustettuna heidän maahantuontiohjelmassaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida yrityksen liiketoimintasuunnitelma ja antaa kehitys ehdotelmia yrityksen käyttöön tulevaisuutta silmällä pitäen. Tällä hetkellä yrityksen liiketoimintasuunnitelma tarkastetaan vuosittain. Yrityksen liikevaihto kasvaa vuosittain, jolloin yrityksen on keskityttävä kehittämään sisäisiä prosesseja hallitun kasvistrategian saavuttamiseksi. Liikevaihdon kasvaessa ja entistä suurempien investointien toteutuessa, yrityksen täytyy tarkasti määritellä mihin käyttää rajalliset resurssinsa kohdistaa.
Yrityksen liiketoimintasuunnitelma, markkinointisuunnitelma, markkinointiviestintä ja eri jakelukanavat analysoidaan tarkasti tässä opinnäytetyössä. SWOT-analyysi joka on jaoteltu neljään keskeiseen tekijään; vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat on tehty markkinointisuunnitelman pohjalta. Lisäksi McCarthyn kehittämää neljän P:n mallia (tuote, hinta, paikka ja myynninedistäminen) hyödynnetään opinnäytetyön analyysissä. Työn viimeinen teoriaosuus kuvaa yrityksen käytössä olevia eri jakelukanavamalleja. Nämä käytetyt teoriat ovat sidottu toisiinsa tutkimuksen avulla ja ne auttavat analysoimaan minkälainen liiketoimintasuunnitelma olisi yritykselle kaikkein tehokkain.
Tämä opinnäytetyö on kirjoitetu käyttämällä havainnollista tapaustutkimus menetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty kirjoista, internetistä, haastatteluista yrityksessä ja työn kirjoittajan omasta työkokemuksesta yrityksen palveluksessa. Kirjoittajan kehitys ehdotus yritykselle on keskittyä enemmän omaan liiketoimintasuunnitelmaan ja resursseihin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on arvioida yrityksen liiketoimintasuunnitelma ja antaa kehitys ehdotelmia yrityksen käyttöön tulevaisuutta silmällä pitäen. Tällä hetkellä yrityksen liiketoimintasuunnitelma tarkastetaan vuosittain. Yrityksen liikevaihto kasvaa vuosittain, jolloin yrityksen on keskityttävä kehittämään sisäisiä prosesseja hallitun kasvistrategian saavuttamiseksi. Liikevaihdon kasvaessa ja entistä suurempien investointien toteutuessa, yrityksen täytyy tarkasti määritellä mihin käyttää rajalliset resurssinsa kohdistaa.
Yrityksen liiketoimintasuunnitelma, markkinointisuunnitelma, markkinointiviestintä ja eri jakelukanavat analysoidaan tarkasti tässä opinnäytetyössä. SWOT-analyysi joka on jaoteltu neljään keskeiseen tekijään; vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat on tehty markkinointisuunnitelman pohjalta. Lisäksi McCarthyn kehittämää neljän P:n mallia (tuote, hinta, paikka ja myynninedistäminen) hyödynnetään opinnäytetyön analyysissä. Työn viimeinen teoriaosuus kuvaa yrityksen käytössä olevia eri jakelukanavamalleja. Nämä käytetyt teoriat ovat sidottu toisiinsa tutkimuksen avulla ja ne auttavat analysoimaan minkälainen liiketoimintasuunnitelma olisi yritykselle kaikkein tehokkain.
Tämä opinnäytetyö on kirjoitetu käyttämällä havainnollista tapaustutkimus menetelmää. Tutkimusaineisto on kerätty kirjoista, internetistä, haastatteluista yrityksessä ja työn kirjoittajan omasta työkokemuksesta yrityksen palveluksessa. Kirjoittajan kehitys ehdotus yritykselle on keskittyä enemmän omaan liiketoimintasuunnitelmaan ja resursseihin.