Kulttuurin tuotteistamisen piruetit
Stenroos, Johanna (2007)
Stenroos, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
"Kulttuuri ja taide toimivat yhteisön identiteetin, luovuuden ja innovatiivisuuden perustana. Luovalla ja henkisellä pääomalla voidaan vahvistaa hyvinvointia ja kehittää koko yhteiskuntaa. Tuotekehitys kuuluu luovuuden tärkeimpiin toteuttamiskeinoihin kaikilla eri toimialoilla. Sen avulla mahdollistetaan kilpailukykyisten tuotteiden kehittäminen, uusien tuote- ja yritysideoiden löytäminen sekä uusien markkinoiden luominen. Tuotekehityksessä on hyödynnetty vielä melko vähän eri toimialojen yhteistyötä ja niiden tuomaa lisäarvoa asiakkaalle. Erityisesti kulttuurin ja matkailun voimavarojen yhdistäminen tarjoaa tulevaisuudessa hyvän mahdollisuuden kehittää innovatiivista yritystoimintaa. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli ideoida toimintaansa aloittavalle ohjelmapalveluyritykselle persoonallisia tanssituotteita tuotetarjontaan. Tanssi perustuu taiteelliseen luovuuteen ja sen tuotteistaminen poikkeaa, muiden kulttuurituotteiden tavoin, perinteisten ohjelmapalvelutuotteiden kehittämisestä. Opinnäytetyön tietopohjana ei tästä johtuen käytetty ainoastaan matkailutuotteiden tuotekehitysprosessin teoriaa, vaan siihen yhdistettiin myös kulttuurin tuotteistamisessa huomioitavia erityispiirteitä. Tämän yhdistelmän pohjalta aloitettiin tuotteistamisprosessi, jossa keskityttiin tuotteiden ideointiin ja parhaiden ideoiden valintaan. Opinnäytetyön lopputuloksena oli kymmenen markkinoilta erottuvaa show- ja katutanssilajeihin perustuvaa tuoteideaa, joista neljää käsiteltiin tarkemmin ideointia seuranneessa valintavaiheessa. Tuotteistamisprosessissa syntyneet ideat olivat onnistuneita, koska niissä pystyttiin hyödyntämään yrityksen voimavaroja ja ne olivat markkinoilta poikkeavia, erilaisia ideoita. Koko tuotteistamisprosessia voitiin pitää onnistuneena myös siksi, että syntyneissä tuoteideoissa säilyivät kulttuurituotteille olennaiset piirteet. Syntyneet tuoteideat olivat ainutkertaisia ja yksilöllisiä, kuitenkin niin, että tuotteistamisella haettava toistettavuus toteutui. Tuotteistamisprosessin suurimmaksi haasteeksi muodostui asiakaslähtöisyys, sillä tuotteista tuli melko sisältökeskeisiä. Tämä ei kuitenkaan haitannut lopputulosta, sillä kulttuurituotteissa saa näkyä taiteilijan kädenjälki ja luovuus.".