Asiakasmarkkinat haltuun
Niinimäki, Heli (2007)
Niinimäki, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
"Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen asiakkuudenhallintaan liittyviä asioita, joilla voidaan parantaa asiakasuskollisuutta. Työ on tehty yrittäjältä saadun toimeksiannon perusteella. Toimeksiantajayritys on Vaellustalli Toreson, joka on hevosmatkailuun erikoistunut ohjelmapalveluyritys. Vaellustalli järjestää ohjattua ratsastusta ja maastovaelluksia islanninhevosilla. Yrityksen merkittävimmän asiakaskunnan muodostavat erilaiset yritysryhmät. Opinnäytetyön tutkimusongelmana on löytää keinoja paremman asiakasuskollisuuden saavuttamiseksi yrityksessä. Tavoitteena on löytää teorian pohjalta keskeisiä, toimivia ja yksinkertaisia parannusehdotuksia toimeksiantajalle käyttöönotettavaksi. Asiakkuudenhallinta on asiakkaan ja palvelujen tarjoajan välistä vuorovaikutusta. Näkökulmana asiakkuuksien käsittelyssä tässä opinnäytetyössä on erityisesti huomioitu yritysasiakkaat. Asiakasuskollisuus merkitsee yritykselle asiakaslähtöistä toimintaa palveluiden tarjoamisessa. Asiakkaan halutaan palaavan yhä uudestaan yrityksen palvelujen käyttäjäksi. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään ohjelmapalveluyrityksen käsitettä. Ohjelmapalveluyritysten luonnehditaan tarjoavan omatoimisia tai ohjattuja toimintoja, jotka pohjautuvat asiakaslähtöisesti luontoon, kulttuuriin, viihteeseen, liikuntaan tai terveyteen. Työn tuloksena on laadittu toimeksiantajayritykselle suunnatut toimenpideehdotukset. Toimenpiteet on pyritty laatimaan käytännönläheisiksi ja mahdollisimman selkeiksi ohjeiksi helpottamaan käytännön toteutuksen aloittamista. Toimenpide-ehdotusten laatimisessa on onnistuttu löytämään muutamia keskeisiä toteutusmalleja, joita hyödyntämällä toimeksiantajayritys pystyy kehittämään asiakkuuksien hallintaansa ja ennen pitkää myös kohentamaan asiakasuskollisuuttaan.".
