Yksi onnistunut kokous, kiitos!
Kiuru, Anne (2007)
Kiuru, Anne
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Kongressikeskus Fellmanni on Lahden keskustassa sijaitseva kokous- ja kongressikeskus, joka toimii osana Lahden ammattikorkeakoulun Matkailun laitosta. Kongressikeskus Fellmanni tarjosi toimeksiantona aihetta opinnäytetyölle. Tutkimuksen aiheena oli selvittää Kongressikeskus Fellmannin kokousasiakkaiden tyytyväisyyttä kongressikeskuksen tarjoamiin palveluihin. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kokousten järjestämisestä ja asiakastyytyväisyydestä. Kokousten järjestämistä käsitellään sekä yleisellä että yksityiskohtaisemmalla tasolla. Onnistuneen kokouksen aikaansaamiseksi on paitsi hallittava järjestelyt kokonaisuutena myös osattava huomioida pienet yksityiskohdat. Lisäksi teoriaosuudessa tarkastellaan kokouksille keskeisimpiä asioita eli tiloja, kokoustekniikkaa ja -palveluita. Asiakastyytyväisyyden käsitettä lähestytään palvelun laadun kautta. Asiakastyytyväisyys on olennaista yrityksen kannattavuuden ja jatkuvuuden takaamiseksi. Jotta palveluita pystytään toteuttamaan asiakkaiden toiveiden mukaisesti, on tarpeellista mitata asiakkaiden mielipiteitä yrityksen toiminnasta. Asiakastyytyväisyyteen liittyy läheisesti palvelun laadun käsite. Kun palvelun laatu vastaa asiakkaan odotuksia tai ylittää ne, asiakas on tyytyväinen palveluun. Tutkimuksen empiirinen aineisto koottiin syyskuussa 2007 Webropol-kyselytyökalun avulla tehdyllä lomakekyselyllä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Kongressikeskus Fellmannissa asioineet kokousjärjestäjät, joiden tiedot saatiin Fellmannin asiakasrekisteristä. Kyselyllä haettiin vastausta asetettuun tutkimusongelmaan âKuinka tyytyväisiä kokousasiakkaat ovat Kongressikeskus Fellmannin tiloihin ja palveluihin?â Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kokousasiakkaiden kokemukset Kongressikeskus Fellmannin tiloista ja palveluista ovat hyviä. Kokouspalvelun eri osa-alueiden välillä ei juuri ollut eroa asiakkaiden tyytyväisyydessä. Silti tuloksista erottuu muutamia mahdollisia kehittämiskohteita. Näitä ovat asiakkaiden yksilöllinen huomiointi myyntipalvelussa, kokouspakettien kehittäminen sekä kokousvieraiden vastaanotto.