Lakien perustuslainmukaisuuden valvonnan tehokkuus
Ryhänen, Sanna (2016)
Ryhänen, Sanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081013665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081013665
Tiivistelmä
Lakien perustuslainmukaisuudella tarkoitetaan lakien ristiriidattomuutta suhteessa perustuslain säännöksiin. Perustuslainmukaisuuden valvonnan tarkoituksena on ylläpitää oikeusjärjestyksen yhtenäisyyttä ja ristiriidattomuutta. Valvonnassa on kyse siitä, että lait ovat perustuslainmukaisia, oikeussäädökset ovat oikeassa hierarkkisessa järjestyksessä, perusoikeuksia noudatetaan, ja toimivaltainen instanssi arvioi lakien perustuslainmukaisuutta. Valvonnan tavoitteena on, että kansalaisen oikeusturva toteutuu.
Opinnäytetyö on lainopillinen tutkimus, jossa lakien perustuslainmukaisuuden valvontaa käsitellään valtiosääntöoikeudellisesta näkökulmasta. Työn tavoitteena on tutkia, onko lakien perustuslainmukaisuuden valvonta Suomessa tehokasta. Tärkeimpänä tutkimuskohteena ja lähdeaineistona on oikeuskirjallisuus, sekä kansainväliset oikeusjärjestelmät. Suomalaisen valvontamekanismin tehokkuutta tutkitaan oikeusvertailun keinoin vertailemalla sitä muihin kansainvälisiin valvontamalleihin Ranskassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa.
Oikeudellisen vertailun tuloksena voidaan todeta, että lakien perustuslainmukaisuuden valvonta on Suomessa tehokasta. Valvonta on tehokasta, koska kokonaisuutena valvontajärjestelmä on perusteellinen ja toimii yleensä hyvin. Se täyttää tavoitteensa toteuttamalla kansalaisten oikeusturvaa. Ennakkovalvonta on toimivaa ja sitä täydentää jälkivalvonta. Valvontamalli sopii suomalaiseen valtiosääntöoikeudelliseen oikeuskulttuuriin ja yhteiskunnalliseen vallanjakoon. Lakien perustuslainmukaisuuden valvonta on Suomessa vakiintunutta. Yleisesti ottaen kansalaisten luottamus perustuslainmukaisuuden valvontainstituutioihin on hyvä.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella kansallista valvontajärjestelmää voidaan kehittää antamalla perustuslakivaliokunnan lausunnoille oikeudellinen sitovuus perustuslaissa. Perustuslakivaliokunnassa oikeudellisen harkinnan tulee olla poliittisesta harkinnasta riippumatonta ja tulkinnan tulee perustua oikeudellisiin lähteisiin. Perustuslakivaliokunnan toimintaa tulee kehittään asiantuntijajäsenten avulla itsenäisemmän oikeudellisen harkinnan suuntaan. Lakien abstraktilla tasolla tapahtuvaa jälkivalvontaa varten tulee perustaa työryhmä, joka suorittaa järjestelmässä yleistä jälkivalvontaa. Eri valvontainstituutioiden tulee jakaa aktiivisesti tietoa valvontajärjestelmästä ja keskustella yhdessä valvonnan kehittämisestä.
Opinnäytetyö on lainopillinen tutkimus, jossa lakien perustuslainmukaisuuden valvontaa käsitellään valtiosääntöoikeudellisesta näkökulmasta. Työn tavoitteena on tutkia, onko lakien perustuslainmukaisuuden valvonta Suomessa tehokasta. Tärkeimpänä tutkimuskohteena ja lähdeaineistona on oikeuskirjallisuus, sekä kansainväliset oikeusjärjestelmät. Suomalaisen valvontamekanismin tehokkuutta tutkitaan oikeusvertailun keinoin vertailemalla sitä muihin kansainvälisiin valvontamalleihin Ranskassa, Saksassa ja Yhdysvalloissa.
Oikeudellisen vertailun tuloksena voidaan todeta, että lakien perustuslainmukaisuuden valvonta on Suomessa tehokasta. Valvonta on tehokasta, koska kokonaisuutena valvontajärjestelmä on perusteellinen ja toimii yleensä hyvin. Se täyttää tavoitteensa toteuttamalla kansalaisten oikeusturvaa. Ennakkovalvonta on toimivaa ja sitä täydentää jälkivalvonta. Valvontamalli sopii suomalaiseen valtiosääntöoikeudelliseen oikeuskulttuuriin ja yhteiskunnalliseen vallanjakoon. Lakien perustuslainmukaisuuden valvonta on Suomessa vakiintunutta. Yleisesti ottaen kansalaisten luottamus perustuslainmukaisuuden valvontainstituutioihin on hyvä.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella kansallista valvontajärjestelmää voidaan kehittää antamalla perustuslakivaliokunnan lausunnoille oikeudellinen sitovuus perustuslaissa. Perustuslakivaliokunnassa oikeudellisen harkinnan tulee olla poliittisesta harkinnasta riippumatonta ja tulkinnan tulee perustua oikeudellisiin lähteisiin. Perustuslakivaliokunnan toimintaa tulee kehittään asiantuntijajäsenten avulla itsenäisemmän oikeudellisen harkinnan suuntaan. Lakien abstraktilla tasolla tapahtuvaa jälkivalvontaa varten tulee perustaa työryhmä, joka suorittaa järjestelmässä yleistä jälkivalvontaa. Eri valvontainstituutioiden tulee jakaa aktiivisesti tietoa valvontajärjestelmästä ja keskustella yhdessä valvonnan kehittämisestä.