Viestintäsuunnitelma Klato ry:lle
Hatara, Sari (2016)
Hatara, Sari
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081213694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081213694
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yhdistyksen viestinnän nykytilaa ja sen perusteella laatia sille viestintäsuunnitelma. Toimeksiantaja Kymenlaakson tradenomiopiskelijat Klato ry on Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa toimiva tradenomiopiskelijoiden etuja ajava yhdistys. Klato ry on valtakunnallisen Tradenomiopiskelijaliitto TROL ry:n jäsenyhdistys.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yhteisöviestintää ja viestinnän merkitystä yhdistykselle sekä viestinnän suunnittelua. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös sosiaalista mediaa etenkin pienen, voittoa tavoittelemattoman järjestön näkökulmasta, käytiin läpi tärkeimpiä sosiaalisen median kanavia sekä esiteltiin tapoja toteuttaa viestintää ja markkinointia sosiaalisessa mediassa mahdollisimman pienin resurssein. Teoriaa varten tutkittiin erilaisia yhteisöviestinnän ja sosiaalisen median kirja- ja verkkolähteitä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen eli produktiivinen työ. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi viestintäsuunnitelma Kymenlaakson tradenomiopiskelijat Klato ry:lle. Yhdistyksen viestinnän nykytilaa ja tarpeita viestintäsuunnitelmaan kartoitettiin havainnoimalla sekä haastattelemalla yhdistyksen puheenjohtajaa ja viestintävastaavaa. Suunnitelman laatimiseen käytettiin apuna myös benchmarkingia. Viestintäsuunnitelma pohjautuu yhdistyslakiin, yhdistyksen sääntöihin sekä toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin, sillä Klato ry:llä ei ole olemassa viestintästrategiaa.
Viestintäsuunnitelmassa käsitellään Klato ry:n viestinnän tavoitteet ja periaatteet, kanavat, kohderyhmät, viestien sisältö sekä viestinnän mittarit. Viestinnän nykytila-analyysissa kävi ilmi, että suurin osa Klato ry:n viestinnästä tapahtuu kasvokkain sekä Facebookissa, ja eniten parannettavaa oli kanavien päivitysaktiivisuudessa. Sosiaalisen median kanaviksi viestintäsuunnitelmaan valikoituivat Facebook, Twitter ja Instagram.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yhteisöviestintää ja viestinnän merkitystä yhdistykselle sekä viestinnän suunnittelua. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös sosiaalista mediaa etenkin pienen, voittoa tavoittelemattoman järjestön näkökulmasta, käytiin läpi tärkeimpiä sosiaalisen median kanavia sekä esiteltiin tapoja toteuttaa viestintää ja markkinointia sosiaalisessa mediassa mahdollisimman pienin resurssein. Teoriaa varten tutkittiin erilaisia yhteisöviestinnän ja sosiaalisen median kirja- ja verkkolähteitä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen eli produktiivinen työ. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi viestintäsuunnitelma Kymenlaakson tradenomiopiskelijat Klato ry:lle. Yhdistyksen viestinnän nykytilaa ja tarpeita viestintäsuunnitelmaan kartoitettiin havainnoimalla sekä haastattelemalla yhdistyksen puheenjohtajaa ja viestintävastaavaa. Suunnitelman laatimiseen käytettiin apuna myös benchmarkingia. Viestintäsuunnitelma pohjautuu yhdistyslakiin, yhdistyksen sääntöihin sekä toiminnalle asetettuihin tavoitteisiin, sillä Klato ry:llä ei ole olemassa viestintästrategiaa.
Viestintäsuunnitelmassa käsitellään Klato ry:n viestinnän tavoitteet ja periaatteet, kanavat, kohderyhmät, viestien sisältö sekä viestinnän mittarit. Viestinnän nykytila-analyysissa kävi ilmi, että suurin osa Klato ry:n viestinnästä tapahtuu kasvokkain sekä Facebookissa, ja eniten parannettavaa oli kanavien päivitysaktiivisuudessa. Sosiaalisen median kanaviksi viestintäsuunnitelmaan valikoituivat Facebook, Twitter ja Instagram.