Instagram osana ammattikorkeakoulun hakijamarkkinointia : case: Lahden ammattikorkeakoulu
Piipponen, Minna (2016)
Piipponen, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081113687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016081113687
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan miten Instagramia tulisi hyödyntää ammattikorkeakoulun hakijamarkkinoinnissa. Työn toimeksiantajana on Lahden ammattikorkeakoulun markkinointi- ja viestintätiimi, jonka vastuulla on Lahden ammattikorkeakoulun hakijamarkkinoinnin suunnittelu ja toteutus. Tutkimuksessa selvitetään, toimiiko Instagram hakijamarkkinoinnin välineenä korkeakoulujen valtakunnallisessa yhteishaussa.
Työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka päätutkimusongelma on miten Lahden ammattikorkeakoulun tulisi tehdä hakijamarkkinointia Instagramissa. Päätutkimusongelman pohjalta rakennettiin työn teoreettinen viitekehys, jossa käsitellään sosiaalista mediaa, Instagramia ja korkeakoulujen hakijamarkkinointia ja imagoa.
Opinnäytetyössä luotiin kevään 2015 korkeakoulujen valtakunnalliseen yhteishakuun videokampanjapilotti Instagramiin. Videokampanjapilotti pitää sisällään viisi 15 sekunnin mittaista videota, jotka julkaistiin Lahden ammattikorkeakoulun Instagram-tilillä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi teemahaastattelu ja työssä haastateltiin seitsemää, Lahden ammattikorkeakoulun hakijaprofiiliin sopivaa 17–20-vuotiasta Päijät-Hämeessä asuvaa nuorta.
Tutkimustuloksien perusteella voidaan suositella Instagramin käyttöä osana Lahden ammattikorkeakoulun hakijamarkkinointia. Videokampanjapilotti oli nuorten mielestä onnistunut ja sellaista mitä he haluavat nähdä korkeakoulun Instagram-tilillä, joskin sisältöön ja esitystapaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Nuoret haluavat nähdä korkeakoulun sosiaalisen median kanavissa korkeakoulun opiskelijoita ja opiskelijaelämää.
Työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jonka päätutkimusongelma on miten Lahden ammattikorkeakoulun tulisi tehdä hakijamarkkinointia Instagramissa. Päätutkimusongelman pohjalta rakennettiin työn teoreettinen viitekehys, jossa käsitellään sosiaalista mediaa, Instagramia ja korkeakoulujen hakijamarkkinointia ja imagoa.
Opinnäytetyössä luotiin kevään 2015 korkeakoulujen valtakunnalliseen yhteishakuun videokampanjapilotti Instagramiin. Videokampanjapilotti pitää sisällään viisi 15 sekunnin mittaista videota, jotka julkaistiin Lahden ammattikorkeakoulun Instagram-tilillä. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä toimi teemahaastattelu ja työssä haastateltiin seitsemää, Lahden ammattikorkeakoulun hakijaprofiiliin sopivaa 17–20-vuotiasta Päijät-Hämeessä asuvaa nuorta.
Tutkimustuloksien perusteella voidaan suositella Instagramin käyttöä osana Lahden ammattikorkeakoulun hakijamarkkinointia. Videokampanjapilotti oli nuorten mielestä onnistunut ja sellaista mitä he haluavat nähdä korkeakoulun Instagram-tilillä, joskin sisältöön ja esitystapaan tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Nuoret haluavat nähdä korkeakoulun sosiaalisen median kanavissa korkeakoulun opiskelijoita ja opiskelijaelämää.