Tuotelajitelman kehittäminen ja hinnoittelu lounaskahvio Pakkiparissa
Kettunen, Henni (2007)
Kettunen, Henni
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona jäähallin tiloissa toimivaan lounaskahvilayritykseen, joka sijaitsee vähän yli kymmenen kilometrin päässä Kuopiosta. Yrityksen toiminta on vahvasti sidoksissa jääurheiluun. Sen asiakaskunta koostuu pääosin jäähallin käyttäjistä, joten myös tarjonta on kohdistettu tälle asiakasryhmälle. Kehittämistyö kohdistui yrityksen tuotelajitelmaan, jonka osalta kartoitettiin asiakasryhmän toiveita asiakastyytyväisyyskyselyllä vuoden 2006 lopulla. Tämän kyselyn pohjalta kehitettiin yrityksen tuotelajitelmaa. Hinnoittelu on osana opinnäytetyötä siksi, että sen avulla ja ehdoilla tuotelajitelmaa myydään asiakkaille. Hinnaston päivitys koettiin tarpeelliseksi, sillä hinnat nousevat markkinoilla tasaiseen tah-tiin. Tuotelajitelman muodostamiseen ja hinnoitteluun sovellettiin Philip Kotlerin vuonna 1977 markkinointitarkoitukseen julkaistua âBostonin malliaâ, joka perustuu tuotteiden sijoittamiseen nelikenttään niiden liiketoiminnallisen merkityksen perusteella. Lopullisena tuotoksena uudistettiin yrityksen tuotelajitelmaa selkeiden kehityskohtien osalta ja laadittiin yritykselle uusi hinnasto. Tämä hinnasto sisälsi myös tuotelajitelmaan tulleet uudet tuotteet. Uusi hinnasto otetaan yrityksessä käyttöön kevät-kauden 2007 jälkeen. Opinnäytetyö käsittelee siis tutkimuksen, tuotekehityksen ja hinnoittelun vaiheita loppuvuodesta 2006 tehdystä asiakastyytyväisyyskyselystä kesällä 2007 julkaistavaan uuteen hinnastoon.