Hotellin toimitilojen remontointi
Heinonen, Sanna (2008)
Heinonen, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
"Mielikuvaan, jonka hotellin asiakas ympäristöstään luo, vaikuttavat suurelta osin sen sisutus ja tilaratkaisut. Asiakas viettää suurimman osan vierailustaan hotellihuoneessa sekä aulassa. Tämän vuoksi kiinnostuimme hotellin remontoinnista. Hotellin tärkeimpiä fyysisiä toimitiloja ovat hotellin aula, huoneet, kokoustilat ja ravintolat. Näiden tilojen uudistaminen on tärkeä osa hotellin johtamista Hotellin toiminnasta vastaa yleensä joko hotellin johtaja tai hotellipäällikkö. Työn tavoitteena olikin selvittää mikä on hotellinjohtajan tai hotellipäällikön toimenkuva remontin yhteydessä. Aineiston keräämiseen käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu, joka antoi mahdollisuuden kysyä tarkempia kysymyksiä ja saada laajempia vastauksia. Haastattelut tehtiin yhteensä seitsemälle hotellin johtajalle ja hotellipäällikölle, edustaen hotelleita, joissa on viime vuosina tehty remontti. Haastateltavia oli sekä yksityisistä että eri ketjujen hotelleista. Tavoitteena oli näin saada mahdollisimman kattava yleiskuva hotellin remontoinnista. Haastattelut toteutettiin joulukuussa 2007 ja helmikuussa 2008. Tulosten perusteella hotellin johtajan ja hotellipäällikön toimenkuva on remontin yhteydessä ainakin valvova, usein hän on myös päätöksenteossa mukana. Toimenkuva vaihteli eri ketjujen välillä. Yksityisissä hotelleissa hotellin johtajalla on eniten vastuuta. Remonttien taustalla oli usein pyrkimys tuoton maksimointiin, hotellin imagon parantaminen ja ylläpitäminen, kilpailussa mukana pysyminen sekä tuotteiden elinkaaren päättyminen. Haastavinta remontoinnissa on aikatauluissa pysyminen. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään johtamiseen sekä tarkemmin hotellin johtamiseen. Opinnäytetyössä käsitellään eri toimitiloja ja sitä, mitä tulisi ottaa huomioon kun niitä rakennetaan tai uusitaan. Toimitilajohtamisessa ja toimitilojen remontoinnissa tulee huomioida hotellin liike-idea, brändi sekä turvallisuus. Remontoinnin aloitukseen ja prosessin kestoon vaikuttaa kuuluuko hotelli johonkin ketjuun vai onko se yksityisomistuksessa. Tutkimustulokset antoivat uutta tietoa hotellin remontoinnista. Haastateltavilta saimme paljon monipuolista tietoa, jota ei kirjoista löytynyt.".