Messuvieraita tapaamassa
Kuitunen, Merita (2008)
Kuitunen, Merita
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
"Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää toimeksiantajan messuosaston viestintää ja vuorovaikutteisuutta tammikuun 2008 Matka-messuilla. Tässä työssä käytettiin palvelumuotoilun toiminnan arviointimallia ja yhdistettiin malli messuosaston markkinointiviestinnän arviointiin. Opinnäytetyössä keskityttiin toiminnan arviointimallin sosiaalisen alueeseen. Lisäksi kerrottiin, kuinka palvelumuotoilua yhdistettiin tässä työssä markkinointiviestintään. Työssä esitettiin kehitysideoita, joissa keskityttiin viestintään sekä vuorovaikutuksen lisäämiseen messuosastolla. Toimeksiantajan messuosaston viestinnän tavoitteena oli tiedonjako ja yrityksen nimen tunnettavuuden lisääminen. Tällä messuosastolla viestintää toteutettiin esitteiden jaolla. Työn tutkimusosassa arvioitiin, kuinka hyvin viestintä ja vuorovaikutus messuosastolla tukivat toimeksiantajan tavoitteiden saavuttamista. Tämän opinnäytetyön tutkimusosa koostui messuosaston messuvieraiden teemahaastatteluista ja toiminnan havainnoinnista. Sosiaalisen kehän arviointi taulukkoa muokattiin tähän tutkimukseen sopivaksi. Taulukon osatekijöitä tutkittiin Matka08- messujen aikana. Tämän opinnäytetyön selvityksen hyöty messumarkkinoinnin alalle oli asiantuntevuuden ja ammattitaidon lisääntyminen. Lisäksi palvelumuotoilua yhdistettiin tiettävästi ensimmäistä kertaa messuosaston toiminnan arviointiin. Selvityksen hyöty toimeksiantajalle oli palaute messuosastolla toteutuneesta markkinointiviestinnästä ja kehitysehdotukset. Työn tekijälle hyöty oli osaamisen lisääminen opinnäytetyössä käsitellyistä aiheista ja oppiminen tutkimusprosessin läpiviennistä.".