TILTAGON 2.0-PELIN KÄÄNTÄMINEN WINDOWS-ALUSTALLE
Haaja, Marko (2016)
Haaja, Marko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090213983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090213983
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä käännöstyö peliyritys Kiemuran Tiltagon-nimisen
pelin päivitykselle. Tiltagonin ideana on vierittää palloa läpi vaihtelevien tasojen
muuttamalla puhelimen asentoa. Peli on tehty monelle eri alustalle ja se ylitti miljoonan
latauksen rajan jo kesällä 2015.
Projektissa käytettiin monia erilaisia työkaluja. Tärkeimpinä olivat Microsoft Visual
Studio ja Tiltagonin pelimoottorina toimiva Unity3D sekä sen plug-init eli liitännäiset.
Plug-inejä ja ohjeita toimeksiantaja laittoi pääasiassa Google Driveen, joka toimi
sähköpostin ohella tärkeänä tiedostojen jakamiseen käytettävänä apuvälineenä.
Prosessinhallintaan projektissa käytettiin SourceTree-nimistä ohjelmaa.
Projektin pääpaino oli mainosverkkojen integroinnissa. Tämä oli myös kaikkein työläin
osuus, koska Windows-alustalla on puhelimille hiipuvat markkinat. Tämä tarkoittaa
myös sitä, että liitännäisiä ja mainosverkkoja ei tehdä Windows-puhelimille monenkaan
kehittäjän toimesta. Muita keskeisiä osa-alueita projektissa oli sosiaalisen median
liittäminen peliin, pelin sisäiset ostot sekä liitännäisten uudelleensovittaminen projektiin.
Lopulta ennen työtä sovitut tehtävät saatiin valmiiksi. Tiltagonin päivitys on nyt
viimeistelyä vaille valmis lisättäväksi Windows Storeen mukanaan kaikki sille vaaditut
ominaisuudet. Oma osaamiseni kehittyi ja osaamisalue laajentui erityisesti Microsoft
Visual Studion ja Unity3d:n välisen kommunikoinnin ymmärtämisessä. Myös tietoisuus
monetisaatiosta, eli rahan tienaamisesta pelien avulla kasvoi huomattavasti.
pelin päivitykselle. Tiltagonin ideana on vierittää palloa läpi vaihtelevien tasojen
muuttamalla puhelimen asentoa. Peli on tehty monelle eri alustalle ja se ylitti miljoonan
latauksen rajan jo kesällä 2015.
Projektissa käytettiin monia erilaisia työkaluja. Tärkeimpinä olivat Microsoft Visual
Studio ja Tiltagonin pelimoottorina toimiva Unity3D sekä sen plug-init eli liitännäiset.
Plug-inejä ja ohjeita toimeksiantaja laittoi pääasiassa Google Driveen, joka toimi
sähköpostin ohella tärkeänä tiedostojen jakamiseen käytettävänä apuvälineenä.
Prosessinhallintaan projektissa käytettiin SourceTree-nimistä ohjelmaa.
Projektin pääpaino oli mainosverkkojen integroinnissa. Tämä oli myös kaikkein työläin
osuus, koska Windows-alustalla on puhelimille hiipuvat markkinat. Tämä tarkoittaa
myös sitä, että liitännäisiä ja mainosverkkoja ei tehdä Windows-puhelimille monenkaan
kehittäjän toimesta. Muita keskeisiä osa-alueita projektissa oli sosiaalisen median
liittäminen peliin, pelin sisäiset ostot sekä liitännäisten uudelleensovittaminen projektiin.
Lopulta ennen työtä sovitut tehtävät saatiin valmiiksi. Tiltagonin päivitys on nyt
viimeistelyä vaille valmis lisättäväksi Windows Storeen mukanaan kaikki sille vaaditut
ominaisuudet. Oma osaamiseni kehittyi ja osaamisalue laajentui erityisesti Microsoft
Visual Studion ja Unity3d:n välisen kommunikoinnin ymmärtämisessä. Myös tietoisuus
monetisaatiosta, eli rahan tienaamisesta pelien avulla kasvoi huomattavasti.