Perehdyttäminen hotellin vastaanotossa
Tolvanen, Tommi (2008)
Tolvanen, Tommi
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
"Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee perehdyttämistä hotellin vastaanotossa. Toimeksiantajana on Lahden Kauppahotelli Grand. Opinnäytetyön teoriaosassa selvitetään hotellin organisaatiota ja vastaanoton roolia hotellin keskuksena sekä perehdyttämisen ja työnopastuksen merkitystä työpaikoilla. Lisäksi selvitetään, mitä asioita tulisi ottaa huomioon perehdyttämisohjelman suunnittelussa hotellin vastaanottoon. Opinnäytetyön toiminnallisena osana on tehty perehdytyskansio Kauppahotelli Grandin vastaanottoon. Perehdytyskansion tarkoituksena on helpottaa uuden työntekijän tai työharjoittelijan sopeutumista uuteen työpaikkaan toimien apuna perehdyttämisprosessissa. Perehdytyskansio sisältää perustietoa hotellista sekä yksinkertaiset ohjeet yleisimpiin vastaanoton työtehtäviin. Kansio on tehty cd-levyn muotoon, jotta sitä on tarvittaessa helppo päivittää. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että perehdyttämisellä ja työnopastuksella on suuri merkitys sekä yritykselle että uudelle työntekijälle. Perehdyttäminen voidaan nähdä investointina, jolla parannetaan laatua ja työssä jaksamista. Perehdyttämisprosessi on aikaa ja resursseja vaativaa, mutta hyvin suunniteltuna ja toteutettuna prosessi tulee korvaamaan itsensä monin verroin.".