Asiakastyytyväisyys ravintola Laivaan
Korpinen, Tuire (2008)
Korpinen, Tuire
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
"Tämä opinnäytetyö mittaa ravintola Laivan asiakastyytyväisyyttä. Toimeksiantajana on tamperelainen sisävesivarustamo Laiva Oy Matkailu. Yritys halusi selvittää miten asiakkaat ottavat vastaan ravintola Laivan, joka risteilee ensimmäistä kesäänsä tarjoten samalla ravintola- ja ohjelmapalveluita asiakkailleen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää yksityisasiakkaiden tyytyväisyyttä ruokaan, ohjelmatarjontaan, henkilökuntaan ja tiloihin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusaineisto kerättiin 1.-31. heinäkuuta 2007 kyselylomakkeella. Lomakkeet olivat vapaasti jaossa ja näin ollen kaikkien asiakkaiden vastattavissa, joten otantamenetelmänä on harkinnanvarainen otos eli näyte. Kyselylomakkeita oli jaossa 210, joista hyväksyttäviä vastauksia saatiin 195 kappaletta. Tutkimustulosten perusteella asiakkaat ovat tyytyväisiä ravintola Laivan palveluihin. Kaikki osa-alueet: ruoka, ohjelma, henkilökunta ja tilat saivat yleisarvosanaksi neljä asteikolla yhdestä viiteen. Tutkimustuloksista päätellen asiakkaat ovat ottaneet ravintola Laivan hyvin vastaan. Kysyntää tällaiselle risteilevälle ravintolalle on varmasti myös tulevaisuudessa. Ravintolan toiminnassa on kuitenkin kehitettävää, ja asiakkailta saatiin hyviä parannus- ja kehittämisehdotuksia.".