Matalan kynnyksen kohtaamispaikka Aapelin avoimet ovet : Asiakaslähtöinen haastattelututkimus
Kallas, Merje (2016)
Kallas, Merje
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091014159
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091014159
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana on toiminut Työapu Lahty ry:n hallinnoima Aapelin avoimet ovet -projektihanke. Projektin tavoitteena on edistää ja tukea syrjäytymisuhanlaisten ihmisten kokonaisvaltaista elämänhallintaa ja sitä kautta heidän paikallista sekä yhteiskunnallista integraatiota.
Tämän opinnäytetyön tutkimusongelmana oli Aapelin avoimet ovet -projektitoiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi pyrittiin teemahaastattelun avulla saamaan vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millainen on asiakkaan elämänhallinta tutkimushetkellä? Millaisia ajatuksia asiakkailla on projektitoiminnan nykytilasta? Millaisia projektitoiminnan kehittämiseen tai jatkumiseen liittyviä toiveita ja tarpeita asiakkaat ilmaisevat, jotka lisäisivät heidän elämänhallinnallista tai -laadullista lisäarvoa? Tutkimuksessa pyrittiin korostamaan ennen kaikkea asiakkaiden äänen kuulluksi tulemista ja heidän tarpeidensa sekä ajatustensa esille tuomista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavat valikoituivat matalan kynnyksen olohuoneen asiakkaiden joukosta. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta henkilöä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja ne nauhoitettiin helmikuussa vuonna 2016. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan on työnteolla suuri merkitys tutkittavien elämään. Monet kantavat mukana syyllisyyden ja häpeän tunteita siitä, etteivät he kykene täyttämään yhteiskunnan täysivaltaisen jäsenen ehtoja. Haastateltavilla oli paljon voimavaroja, mutta toisaalta myös konkreettisia palveluohjauksellisia tarpeita. Pitkään huono-osaisena eläminen näkyi vaatimattomissa toiveissa, liittyen projektin kehittämiseen. Aapelin avoimet ovet -projekti sai paljon kiitosta. Positiivisina tekijöinä mainittiin sijainti, toiminnan olemassaolo itsessään sekä voimaannuttavat kohtaamiskokemukset. Yksimielisen näkemyksen mukaan pidettiin projektia kehittämisen arvoisena. Kehittämisehdotuksina tulivat mainituiksi tarve panostaa markkinoinnin tehostamiseen, paikan viihtyvyyden lisäämiseen sekä sisällölliseen kehittämiseen. Tutkimustulokset ovat tärkeässä asemassa arvioitaessa toiminnan kehittymistä ja tarpeellisuutta sekä haettaessa jatkorahoitusta Raha- ja automaattiyhdistykseltä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusongelmana oli Aapelin avoimet ovet -projektitoiminnan asiakaslähtöinen kehittäminen. Tutkimusongelman ratkaisemiseksi pyrittiin teemahaastattelun avulla saamaan vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Millainen on asiakkaan elämänhallinta tutkimushetkellä? Millaisia ajatuksia asiakkailla on projektitoiminnan nykytilasta? Millaisia projektitoiminnan kehittämiseen tai jatkumiseen liittyviä toiveita ja tarpeita asiakkaat ilmaisevat, jotka lisäisivät heidän elämänhallinnallista tai -laadullista lisäarvoa? Tutkimuksessa pyrittiin korostamaan ennen kaikkea asiakkaiden äänen kuulluksi tulemista ja heidän tarpeidensa sekä ajatustensa esille tuomista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavat valikoituivat matalan kynnyksen olohuoneen asiakkaiden joukosta. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta henkilöä. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja ne nauhoitettiin helmikuussa vuonna 2016. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten mukaan on työnteolla suuri merkitys tutkittavien elämään. Monet kantavat mukana syyllisyyden ja häpeän tunteita siitä, etteivät he kykene täyttämään yhteiskunnan täysivaltaisen jäsenen ehtoja. Haastateltavilla oli paljon voimavaroja, mutta toisaalta myös konkreettisia palveluohjauksellisia tarpeita. Pitkään huono-osaisena eläminen näkyi vaatimattomissa toiveissa, liittyen projektin kehittämiseen. Aapelin avoimet ovet -projekti sai paljon kiitosta. Positiivisina tekijöinä mainittiin sijainti, toiminnan olemassaolo itsessään sekä voimaannuttavat kohtaamiskokemukset. Yksimielisen näkemyksen mukaan pidettiin projektia kehittämisen arvoisena. Kehittämisehdotuksina tulivat mainituiksi tarve panostaa markkinoinnin tehostamiseen, paikan viihtyvyyden lisäämiseen sekä sisällölliseen kehittämiseen. Tutkimustulokset ovat tärkeässä asemassa arvioitaessa toiminnan kehittymistä ja tarpeellisuutta sekä haettaessa jatkorahoitusta Raha- ja automaattiyhdistykseltä.