Läpinäkyvyys ja heijastuminen mallinnuksessa
Helppi, Ville (2006)
Helppi, Ville
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään valon heijastumista ja taittumista 3d-mallinnuksessa. Työssä tutkitaan valon kulkua simuloivia mallinnusmenetelmiä. Teoriaosassa käydään läpi valoa fysikaalisena ilmiönä. Valon kulkua havainnollistetaan aalto-opin ja geometrisen optiikan avulla. Valon kulkua ja kuvan muodostumista tutkitaan peileillä ja linsseillä. Tämän lisäksi tutkitaan valon siroamista prismassa. Seuraavaksi perehdytään valon fysiikkaa simuloiviin menetelmiin mallinnuksessa. Näitä menetelmiä ovat ray tracing ja photon mapping. Molemmat tekniikat simuloivat valon kulkua geometrisen optiikan periaatteilla, mutta niillä saadaan mallinnettua eri ilmiöitä. Menetelmien sovelluksia tutkittiin käytännössä 3ds max 6 -mallinnusohjelmistolla. Sovelluksien avulla mallinnettiin Aalto-maljakko valokuvien perusteella. Avainsanat: heijastuminen, taittuminen, ray tracing, photon mapping.