Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kolmiulotteisen animaatiohahmon kinematiikka

Halme, Timo (2006)

 
Avaa tiedosto
2006-08-17-07.pdf (939.7Kt)
Lataukset: 


Halme, Timo
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kolmiulotteisten animaatiohahmojen kinematiikka eli animaatiohahmon liikkeet. Tarkoituksena on tutustua kolmiulotteisen hahmoanimaation maailmaan ja erityisesti menetelmiin, joilla luodaan animaatiohahmojen liikkeet. Pääasiallisena tarkoituksena on selvittää 3ds Max mallinnus- ja animaatio-ohjelman käyttökelpoisuus hahmo-animaation luojana sekä tutustua erilaisiin ohjelman tarjoamiin tekniikoihin, jotka luo-vat mahdollisimman realistista kinematiikkaa animaatiohahmolle. Kinematiikalla tarkoitetaan sekä hahmon liikettä maailmassa että hahmon omaa liikettä. Hahmon omalla liikkeellä tarkoitetaan raajojen, nivelten ja luiden liikettä sekä ihon liikkumista niiden mukana. Nämä toteutetaan luomalla hahmolle oikein mallinnettu iho, hyvä luusto sekä lihakset. Ihon käyttäytymistä voidaan myös manipuloida erilaisilla apuvälineillä. Opinnäytetyön case-osuudessa luodaan osa ihmistä käyttäen erilaisia 3ds Maxin mene-telmiä. Kyseisenä osana toimii toinen käsivarsi sekä ylätorso. Tämä on riittävä alue, koska esimerkiksi erityisesti olkapään alue on ongelmallinen ja tarvitsee toimiakseen useita eri menetelmiä. Tällä alueella on myös riittävästi suuria lihaksia, joiden toiminta voidaan havainnollistaa. Ylätorsossa on myös erikoisia luuketjuja, kuten selkäranka, joiden luominen ei ole aivan yksinkertaista.;Realistisen kinematiikan luominen animaatiohahmoille on mahdollista 3ds Maxilla. Sen työkalut ovat riittävät ihon, luuston sekä lihasten luomiseen. Ainoastaan, jos halutaan esittää realistisesti pelkän lihaksen toimintaa ja vaaditaan äärimmäistä realismia, voi olla syytä hankkia erityinen lisäosa. Itse menetelmät ovat kohtalaisen yksinkertaisia, mutta niiden ymmärtäminen on vaikeaa ja vaatii hyvän tuntemuksen ohjelmasta. Vaikka realistisen kinematiikan luominen ei ole erikoisten työkalujen takana, vaatii se tekijältään tietoa ja taitoa. Hyvän kinematiikan osaaminen erottaa ammattilaiset harras-tajista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste