Kolmiulotteinen kasvoanimaatio
Pohjalainen, Tomi (2006)
Pohjalainen, Tomi
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kolmiulotteista kasvoanimaatiota ja kasvoanimaation luontiin käytettäviä tekniikoita ja huulisynkronisaatiota. Käytetty ohjelma on 3D Studio Max 7, mutta perusteet ovat samat millä tahansa mallinnusohjelmalla. Teoriaosassa tutustutaan ihmisen käyttämiin ilmeisiin ja kasvojen elekieleen. Ihminen voi käyttää kasvojensa ilmeitä viestiessään toisille ihmisille tunteistaan, tarkoitusperistään tai yrittäessään huijata tarkkailijaansa ilmeellä, jonka tarkoituksena on peittää aito tunne. Ihmisen ylemmät silmäluomet kertovat ihmisen valppaudesta ja tarkkaavaisuudesta. Alempia silmäluomia ihminen käyttää ilmeen vahvistamiseen. Kulmakarvojen asennot kertovat ajatustoiminnasta, ja pään asennolla korostetaan sa-nomaa. Kolmiulotteinen kasvoanimaatio vaatii erilaista lähestymistapaa kuin perinteinen animaatio. Kolmiulotteisen kasvoanimaation työkaluja ovat visimit eli visuaaliset äänteet (visual phonemes). Ne ovat suun asentoja tiettyä äännettä tehtäessä. Kaikista äänteistä, joista puhe koostuu, ei kannata tehdä erillistä visimiä. Monien äänteiden suun liikkeet ovat visuaalisesti samanoloisia tai ääni muodostuu suun alueella, millä ei ole vaikutusta animaatioon, kuten kurkussa. Kasvojen rypyt kannattaa ottaa huomioon jo mallinnusvaiheessa toteuttamalla geo-metriaan valmiiksi linjat, joihin rypyt voidaan luoda tarpeen vaatiessa. Hyvän loppu-tuloksen saavuttamiseksi mallinnuksessa on pyrittävä ympyrämäiseen geometriaan erityisesti suun ja silmien alueella. Työn case-osassa tehtiin lyhyt kolmiulotteinen kasvoanimaatio. Animointi päätettiin toteuttaa morphaus-tekniikalla, jossa jokainen ilme mallinnetaan eri malliin. Ohjelma laskee näiden mallien väliset muutokset ja luo puuttuvat siirtymät. Kasvojen ja il-meiden mallinnuksen jälkeen kasvot liitettiin animointia varten ohjaimiin, joiden avulla ohjattiin ilmeiden muutoksia. Tämän jälkeen näyteltiin ääniraita, joka analy-soitiin visimeiksi. Lopuksi toteutettiin animointi. Lopputuloksena tuli lyhyt, mutta suhteellisen hyvin onnistunut kasvoanimaatio, joka täytti sille määritellyt vaatimukset. Työ opetti, että onnistunut kasvoanimaatio vaatii harjoittelemista, jotta animointiin syntyisi kaivattu rutiini. Rutiinin avulla animointi voi olla nopeata ja vaivatonta. Visimien löytäminen oli vaikeata. Ääniraidan analy-soitiin olisi kaivannut apuohjelmia, jotka tunnistaisivat ääniraidalta äänteet ja ehdot-taisivat mahdollisia visimeitä.