Läpäisyn edistäminen opiskelukykyä tukemalla : Yhteisöllisen opiskeluhuollon ja valmentavan johtamisen mahdollisuudet ammattiopistoissa
Venäläinen, Tiina (2016)
Venäläinen, Tiina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091514317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091514317
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli osaltaan kehittää Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän ammattiopistojen läpäisyä. Läpäisyllä tarkoitetaan opintojen suorittamista ohjeajassa, ja se on merkityksellistä syrjäytymisen ehkäisyn, koulutuksenjärjestäjän tuloksellisuuden ja opiskelijan elämänkulun kannalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, mitkä asiat oppilaitoksen toiminnassa estävät ja edistävät opintoihin kiinnittymistä sekä miten läpäisyä voidaan edistää yhteisöllisen opiskeluhuollon ja valmentavan johtamisen avulla. Tavoitteena oli laatia ammattiopistojen käyttöön läpäisyn edistämisen suunnitelma.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Osallistavan tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessi rakentui kehittämisryhmän asiantuntijuudelle ja olennainen kehittämisen ja tiedon tuotannon työkalu olivat oppilaitoksissa toteutetut läpäisyfoorumit. Läpäisyfoorumeiden kehittäväksi yhteisökeskusteluksi nimetty ryhmähaastattelumenetelmä antoi johdolle tietoa oppilaitoksen toiminnasta, tilanteesta ja kehittämistarpeista jo prosessin aikana.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ammattiopistoissa voidaan vahvistaa opiskelukykyä tukemalla opiskelijan voimavaroja, vahvistamalla opiskelutaitoja, luomalla hyvä opiskeluympäristö sekä laadukkaan pedagogisen toiminnan avulla. Yhteisöllisen opiskeluhuollon ja valmentavan johtamisen avulla voidaan rakentaa oppilaitokseen yhteisöllistä ja osallistavaa toimintakulttuuria, joka tukee opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä ja parantaa läpäisyä. Opinnäytetyön kehittämisprosessin tuotoksena syntyi suunnitelma, jonka nimi on ”Läpäisyn edistäminen opintojen arjessa: kuinka tukea opintoihin kiinnittymistä”. Pedagoginen johtoryhmä vastaa jatkossa suunnitelman edelleen kehittämisestä ja käytäntöön viemisestä; läpäisyn edistämiseksi tehtävä työ jatkuu oppilaitoksissa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen läpäisyn edistämistyössä myös muissa organisaatioissa. Jatkokehittämistarpeita nousi esiin muun muassa henkilöstön osaamiseen ja yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämiseen liittyen. Prosessin aikana kerättiin laaja ryhmähaastatteluaineisto, jota voisi hyödyntää jatkossa erilaisissa tutkimuksissa.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Osallistavan tutkimuksellisen kehittämistoiminnan prosessi rakentui kehittämisryhmän asiantuntijuudelle ja olennainen kehittämisen ja tiedon tuotannon työkalu olivat oppilaitoksissa toteutetut läpäisyfoorumit. Läpäisyfoorumeiden kehittäväksi yhteisökeskusteluksi nimetty ryhmähaastattelumenetelmä antoi johdolle tietoa oppilaitoksen toiminnasta, tilanteesta ja kehittämistarpeista jo prosessin aikana.
Opinnäytetyön tulosten mukaan ammattiopistoissa voidaan vahvistaa opiskelukykyä tukemalla opiskelijan voimavaroja, vahvistamalla opiskelutaitoja, luomalla hyvä opiskeluympäristö sekä laadukkaan pedagogisen toiminnan avulla. Yhteisöllisen opiskeluhuollon ja valmentavan johtamisen avulla voidaan rakentaa oppilaitokseen yhteisöllistä ja osallistavaa toimintakulttuuria, joka tukee opiskelijoiden hyvinvointia ja opiskelukykyä ja parantaa läpäisyä. Opinnäytetyön kehittämisprosessin tuotoksena syntyi suunnitelma, jonka nimi on ”Läpäisyn edistäminen opintojen arjessa: kuinka tukea opintoihin kiinnittymistä”. Pedagoginen johtoryhmä vastaa jatkossa suunnitelman edelleen kehittämisestä ja käytäntöön viemisestä; läpäisyn edistämiseksi tehtävä työ jatkuu oppilaitoksissa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisen koulutuksen läpäisyn edistämistyössä myös muissa organisaatioissa. Jatkokehittämistarpeita nousi esiin muun muassa henkilöstön osaamiseen ja yhteisöllisen opiskeluhuollon kehittämiseen liittyen. Prosessin aikana kerättiin laaja ryhmähaastatteluaineisto, jota voisi hyödyntää jatkossa erilaisissa tutkimuksissa.