Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen kuntayhtymän varahenkilöstön perehdyttämisen toimintamalli osaamisen johtamisen välineenä
Kotiranta, Paula; Pussinen, Hannele (2016)
Kotiranta, Paula
Pussinen, Hannele
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091514314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016091514314
Tiivistelmä
Pohjois-Karjalan sairaanhoito- ja sosiaalipalvelujen (PKSSK) strategian 2014–2018 (2030) yhtenä menestystekijänä on mainittu osaava ja motivoitunut henkilökunta. Perehdyttäminen on yksi tärkeistä keinoista lisätä henkilökunnan osaamista. Hyvä perehdyttäminen lisää työmotivaatiota ja potilasturvallisuutta ja sitouttaa henkilöstöä organisaatioon. Lisäksi se on yksi organisaation menestystekijöitä sen kilpaillessa henkilöstön saatavuudesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisilla resursseilla perehdyttäminen voidaan järjestää PKSSK:n varahenkilöstölle ja millaisia kokemuksia varahenkilöstön työntekijöillä oli hyvästä perehdyttämisestä. Lisäksi selvitettiin, miten varahenkilöstön kotiosastopäiviä voitaisiin hyödyntää osaamisen lisäämiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimusta mukaillen. Aineisto kerättiin osallistavin menetelmin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi perehdyttämisen toimintamalli varahenkilöstön esimiehelle osaamisen johtamisen työvälineeksi. Lisäksi saatiin toimintamalli, miten kotiosas-topäiviä voidaan hyödyntää osaamisen lisäämiseen ja vahvistamiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisilla resursseilla perehdyttäminen voidaan järjestää PKSSK:n varahenkilöstölle ja millaisia kokemuksia varahenkilöstön työntekijöillä oli hyvästä perehdyttämisestä. Lisäksi selvitettiin, miten varahenkilöstön kotiosastopäiviä voitaisiin hyödyntää osaamisen lisäämiseksi. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimusta mukaillen. Aineisto kerättiin osallistavin menetelmin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi perehdyttämisen toimintamalli varahenkilöstön esimiehelle osaamisen johtamisen työvälineeksi. Lisäksi saatiin toimintamalli, miten kotiosas-topäiviä voidaan hyödyntää osaamisen lisäämiseen ja vahvistamiseen.