Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Hoitotyön opiskelijoiden näkemyksiä ammattitaitoa edistävän harjoittelun perehdytyksestä

Hekkala, Jutta; Nykänen, Heidi (2016)

 
Avaa tiedosto
HekkalaJ_NykanenH.pdf (959.1Kt)
Lataukset: 


Hekkala, Jutta
Nykänen, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090814101
Tiivistelmä
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu ja sitä myötä perehdytys on erittäin suuri osa ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelmaa. Toimeksiantaja ilmaisi tarpeen tutkimukselle, jossa selvitettäisiin opiskelijoiden näkemyksiä ja toiveita ennen harjoittelua tapahtuvaan perehdytykseen. Tällaisella perehdytyksellä tarkoitetaan muun muassa sitä, millä tavalla ja millaista tietoa tulevasta harjoittelupaikasta saadaan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa hoitotyön opiskelijoiden näkemyksiä ammattitaitoa edistävän harjoittelun perehdytyksestä sekä kartoittaa heidän toiveitaan perehdytyksen sisältöön. Tarkoituksena oli myös selvittää, mitä mieltä opiskelijat olisivat verkkoympäristöstä perehdytyksen työvälineenä.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin satunnaiselta joukolta Laurea-ammattikorkeakoulun Hyvinkään ja Tikkurilan yksiköiden hoitotyön opiskelijoilta (N=93) strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeessa oli 12 Likertin-asteikollista monivalintakysymystä, sekä yksi puolistrukturoitu kysymys. Aineisto käytiin keräämässä paikan päällä, joten kaikki jaetut 93 kyselylomaketta saatiin täytettynä takaisin. Kyselyyn vastattiin anonyymisti. Tutkimus analysointiin kvantitatiivisesti käyttäen apuna SPSS-tilasto-ohjelmaa.

Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että opiskelijoiden mielestä harjoittelupaikasta etukäteen saatu tieto helpottaa harjoitteluun menemistä. Silti kyselytutkimukseen vastanneista opiskelijoista lähes puolet koki, etteivät olleet saaneet riittävästi tietoa harjoittelupaikastaan ennen harjoittelun alkua. Opiskelijat kaipaisivat lisää tietoja asioista ja toimenpiteistä, joita pääsevät harjoittelun aikana mahdollisesti harjoittelemaan. Tutkimuksessa ilmeni myös, että lähes kaikki kyselyyn vastanneista opiskelijoista haluaisivat lukea muiden, samassa harjoittelupaikassa harjoittelussa olleiden, opiskelijoiden kokemuksia ko. harjoittelupaikasta. Suurin osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista haluaisi lukea eri harjoittelupaikkojen perehdytysmateriaaleja ennen harjoittelupaikan varaamista.

Ensisijaisiksi kehittämiskohteiksi nousivat harjoittelupaikkojen antamat tiedot harjoittelupaikasta. Puolet kyselyyn vastanneista opiskelijoista kokivat saaneensa tietoa harjoittelupaikastaan liian vähän. Tietoa haluttaisiin lisää erityisesti asioista ja toimenpiteistä, joita harjoittelussa pääsee harjoittelemaan.

Ammattitaitoa edistävää harjoittelua on aiemmin pohdittu lähinnä ohjauksen näkökulmasta. On tutkittu sitä, millainen ohjaaminen on hyvää ja oppimisen kannalta tehokkainta. Tutkimuksia on tehty myös oppimisympäristöstä. Opiskelijoiden perehdytyksestä verkkoympäristössä on tehty yksi tutkimus aiemmin, mutta esimiesten ja opiskelijaohjaukseen osallistuvien näkökulmasta. Opiskelijoiden näkökulmasta tällaisia tutkimuksia ei ole aiemmin tehty.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste