Valaistus 3D-mallinnuksessa
Jude´n, Henri (2007)
Jude´n, Henri
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään valaistuksen rakentamista 3D-mallinnuksessa. Virtuaalisen valaistuksen onnistuminen vaikuttaa suurelta osalta mallinnettavaan lopputulokseen. Tarkoitus on selvittää, mitkä osa-alueet vaikuttavat realistiseen valaistukseen ja mitä olisi hyvä ottaa huomioon valaistusta rakentaessa. Painotus on epäsuorassa valaistuksessa. Opinnäytetyössä ei keskitytä mihinkään tiettyyn mallinnussovellukseen, vaan virtuaalista valaistusta käsitellään yleisellä tasolla. Opinnäytetyö koostuu neljästä osasta. Kolme ensimmäistä osaa keskittyvät teoriaan: Ensimmäisessä osassa käsitellään mallinnuksen peruskäsitteet. Toisessa osassa käydään läpi erilaiset virtuaaliset valonlähteet ja virtuaalivalon käyttäytyminen. Kolmannessa osassa tutustutaan muutamaan erilaiseen renderöintimenetelmään ja siihen, miten ne ottavat huomioon valon käyttäytymisen kuvaa muodostettaessa. Viimeisessä osassa pyritään noudattamaan teoriaosan oppeja ja toteuttamaan niitä käytännössä. Studiossa otettua valokuvaa kahviasetelmasta käytetään käytännön pohjana. Tämän perusteella mallinnetaan asetelman esineet ja luodaan näille vastaavanlainen kuvausympäristö, lisäksi kuvausympäristölle pyritään luomaan virtuaalisesti samanlaiset valaistusolosuhteet kuin studiossa otetussa kuvassa.