Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Mallinnus ja teksturointi virtuaalitodellisuussovellukseen

Kämppi, Toni (2007)

Avaa tiedosto
2007-10-25-02.pdf (2.543Mt)
Lataukset: 


Kämppi, Toni
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee reaaliaikaisia kolmiulotteista grafiikkaa hyödyntäviä sovelluksia sekä niihin luotavien 3D-mallien tekemiseen liittyviä prosesseja. Reaaliaikaisilla sovelluksilla tarkoitetaan pääasiassa virtuaalitodellisuussovelluksia, kuten simulaattoreita.;Virtuaalitodellisuus on nopeasti kasvava tietotekniikan ala, jota sovelletaan käytäntöön yhä useammilla aloilla. Tekniikka luo mahdollisuuksia, joita aikaisemmin ei ollut. Tästä johtuen mm. tutkimus, koulutus, lääketiede, kemia ja median eri osa-alueet käyttävät virtuaalitodellisuutta hyödykseen useilla eri tavoilla.;Lisääntynyt kiinnostus tekniikkaa kohtaan, tekniikan kehityksen mukanaan tuomat muutokset laitteistojen hinnoissa ja tietotaidon lisääntyminen alalla ovat luoneet markkinat virtuaalitodellisuussovelluksille, ja tämä taas on luonut tarpeen tutkimukselle virtuaalitodellisuuden tuotteiden - kolmiulotteisten objektien ja animaatioiden - luomiselle.;Työssä käsitellään alustavasti virtuaalitodellisuutta ja sen luomiseen tarvittavia laitteistoja. Opinnäytetyössä käydään läpi 3D-mallinnuksen perusteita sekä sitä, miten mallien rakentamiseen vaikuttaa niiden käyttötarkoitus reaaliaikaisissa sovelluksissa. Toinen pääpiste on valmiiden mallien teksturointi, joka on tärkeä osa realististen virtuaaliympäristöjen luomista.;Mallien tekeminen on täysin riippuvaista siitä, mihin käyttöön ne tehdään. Pienet kokonaisuudet voidaan toteuttaa yksityiskohtaisesti, mutta suuremmissa kokonaisuuksissa mallit tulee optimoida, koska tietokoneiden tehot asettavat rajat mallien tarkkuudelle.;Virtuaalitodellisuussovellukset tarjoavat yhä enemmän vaihtoehtoja perinteisel-le visualisoinnille, mutta tällä hetkellä immersiivinen virtuaalitodellisuustekniikka on liian kallista, ja käytännön toteutus vaatii liian paljon tietoa eri aloilta, jotta virtuaalitekniikka pärjäisi muille esitystavoille. Kevyemmät virtuaalitodellisuus-ratkaisut, kuten taustaprojektioseinät, voivat kuitenkin nousta valtavirran tuot-teiksi jo lähitulevaisuudessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste