Kainuun kriisikeskuksen tunnettuus ja rooli yhteistyöverkoston kokemana
Huovinen, Anni (2016)
Huovinen, Anni
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092114439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092114439
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Kainuun kriisikeskuksen tunnettuutta, roolia ja merkitystä omassa toimintaympäristössään ja yhteistyöverkostossa. Kriiskeskus on toiminut alle kaksi vuotta ja tietoa tarvittiin toiminnan kehittämiseksi sekä yhteistyöverkoston, että asiakkaiden suuntaan. Opinnäytetyöllä haluttiin saada vastaukset kysymyksiin: Mikä on kriisikeskuksen tehtävä mielenterveyden edistämisessä itsenäisenä toimijana?; Mikä on kriisikeskuksen rooli ja tehtävä osana verkostoa?; Miten yhteistyöverkosto kehittäisi kriisikeskuksen toimintaa osaksi mielenterveyden edistämistyötä ja ennaltaehkäisevää palvelujärjestelmää? Opinnäytetyön te-oreettinen viitekehys koostuu mielenterveyden edistämisen ja mielenterveyden häiriöiden ennal-taehkäisyn merkityksestä ja kriisikeskuksen sekä palvelujärjestelmän ja yhteistyöverkoston merkityksestä.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka mittarina toimi verkkokysely. Tutkimuksen kohdejoukoksi valittiin Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Otanta (n=1250) rajattiin koskemaan koko kuntayhtymän toiminta-alueelta lukuunottamatta Kajaania. Vastausprosentti oli 4,7. Opinnäytey-työprosessi eteni esitiedon ja taustateorian hankinnasta kyselylomakkeen laatimiseen. Lomake koostui monivalintakysymyksistä ja yhdestä avoimesta kysymyksestä. Aineisto purettiin SPSS-tilastointiohjelmaan ja tulokset analysoitiin tunnuslukujen, taulukoiden ja kuvioiden avulla. Avoimen kysymyksen vastausten analyysiin käytettiin induktiivista sisällön analyysia.
Työn tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta niiden avulla voidaan kuvailla yhteistyöverkoston käsityksiä ja mielipiteitä. Opinnäytetyön johtopäätöksinä on, että kriisikeskuksen toimintaa ei tunneta yhteistyöverkostossa riittävän hyvin, jotta sen tehtävää tai roolia voitaisiin määritellä. Kriisikeskuksen kaltaista palvelua pidetään tarpeellisena. Saadusta aineistosta nousseet kehit-tämisideat painottuvat tiedottamisen parantamiseen yhteistyöverkostossa. Tulevaisuudessa olisi hyvä tehdä seurantakysely. Lisäksi olisi hyvä kohdistaa vastaavankaltainen kysely myös muulle kriisikeskuksen yhteistyöverkostolle, kuten poliisille ja seurakunnille sekä kolmannen sektorin edustajille.
Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jonka mittarina toimi verkkokysely. Tutkimuksen kohdejoukoksi valittiin Kainuun sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymän sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset. Otanta (n=1250) rajattiin koskemaan koko kuntayhtymän toiminta-alueelta lukuunottamatta Kajaania. Vastausprosentti oli 4,7. Opinnäytey-työprosessi eteni esitiedon ja taustateorian hankinnasta kyselylomakkeen laatimiseen. Lomake koostui monivalintakysymyksistä ja yhdestä avoimesta kysymyksestä. Aineisto purettiin SPSS-tilastointiohjelmaan ja tulokset analysoitiin tunnuslukujen, taulukoiden ja kuvioiden avulla. Avoimen kysymyksen vastausten analyysiin käytettiin induktiivista sisällön analyysia.
Työn tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta niiden avulla voidaan kuvailla yhteistyöverkoston käsityksiä ja mielipiteitä. Opinnäytetyön johtopäätöksinä on, että kriisikeskuksen toimintaa ei tunneta yhteistyöverkostossa riittävän hyvin, jotta sen tehtävää tai roolia voitaisiin määritellä. Kriisikeskuksen kaltaista palvelua pidetään tarpeellisena. Saadusta aineistosta nousseet kehit-tämisideat painottuvat tiedottamisen parantamiseen yhteistyöverkostossa. Tulevaisuudessa olisi hyvä tehdä seurantakysely. Lisäksi olisi hyvä kohdistaa vastaavankaltainen kysely myös muulle kriisikeskuksen yhteistyöverkostolle, kuten poliisille ja seurakunnille sekä kolmannen sektorin edustajille.