Normal map -tekniikan käyttö 3d-mallinnuksessa
Huhtamaa, Leevi (2007)
Huhtamaa, Leevi
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, miten virtuaalisen mallin geometriaa voi-daan yksinkertaistaa ilman huomattavaa visuaalista muutosta normal map -tekniikan avulla. Kyseinen tekniikka mahdollistaa monimutkaisten, paljon yksi-tyiskohtia sisältävien mallien reaaliaikaisen tarkastelun. Tätä ominaisuutta tarvi-taan muun muassa visuaalista realistisuutta tavoittelevissa 3D-pelimoottoreissa.;Työn tarkoituksena on tutkia, miten normal map -tekniikalla voidaan yksinker-taistetulle mallille laskea pinnan varjostuksia lataamalla geometriset yksityis-kohdat kaksiulotteisesta tekstuurista. Opinnäytetyössä selvennetään, miten po-lygonin pinnan normaalivektoreita käytetään varjostusten laskemiseen ja miten tätä tietoa manipuloimalla voidaan luoda näennäisiä pinnanmuotoja.;Keskeisimpinä osa-alueina työssä on ymmärtää, miten pinnan normaali vaikut-taa valaistuksen laskentaan, mitä ominaisuuksia normal map -tekstuurilla on ja mitä eri tulkintoja käyttäen normal map -tekstuuri voidaan luoda. Normal map -tekstuuri luodaan joko jo olemassa olevasta bump map -tekstuurista tai geomet-risesta mallista. Tekstuuria luodessa käyttäjän tulee kuitenkin olla selvillä eri tulkintojen ja tekniikoiden perusperiaatteista, jolloin saadaan visuaalisesti opti-maalinen lopputulos.;Informaatio teorian kirjoittamista varten kerätään ohjelmien manuaaleista sekä internetistä löytyvistä tutkielmista. Käsiteltävästä normal map -tekniikasta löytyy standardisoinnin puutteen vuoksi useita sovelluksia, joten teoria on pyritty käsit-telemään yleisellä tasolla, johon eri tekniikan tulkinnat pohjautuvat.;Työssä toteutetaan myös kahden ohjelman yhteiskäytöllä reaaliaikaiseen tar-kasteluun soveltuva malli, jonka visuaalinen ilme on pidetty mahdollisimman yksityiskohtaisena.