"Elämässä kuitenkin on hienoo, kun voit jo lapsesta asti olla sellanen, kun oot." : Lapsen yksilöllinen huomioiminen Pikku Tutkijan Päiväkodeissa
Kantojärvi, Anni (2016)
Kantojärvi, Anni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092214482
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092214482
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää henkilökunnan kokemuksia lapsen yksilöllisestä huomioimisesta Pikku Tutkijan Päiväkodeissa. Tutkimuksen avulla selvitettiin, miksi lapsen yksilöllinen huomioiminen on tärkeää, kuinka lasta voidaan huomioida yksilöllisesti päiväkodin arjessa ja mikä tekee huomioimisesta haasteellista ja mikä edesauttaa sitä. Tutkimus käsitteli myös kasvatuskumppanuuden, lapsen yksilöllisen varhaiskasvatussuunnitelman, lapsilähtöisyyden ja osallisuuden rooleja lapsen yksilöllisessä huomioinnissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina, ja haastateltavia työntekijöitä oli yhteensä viisi. Aineiston analysoinnissa on käytetty sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksissa tuli esiin työntekijöiden näkemys yksilöllisyyden huomioimatta jättämisen haitallisuus lapsen itsetunnon kehitykselle ja mahdollisuuden mielenterveysongelmiin. Varhaiskasvatussuunnitelman, kasvatuskumppanuuden sekä lapsilähtöisyyden ja osallisuuden roolit koettiin kaikki suurena ja merkittävinä työkaluina lapsen yksilöllistä huomioimista ajatellen. Haasteiksi yksilöllisessä huomioinnissa työntekijät kertoivat muun muassa siirtymätilanteiden hektisyyden ja edesauttaviksi asioiksi esille nousi esimerkiksi pienryhmätoiminta.
Tutkimuksessa tultiin muun muassa seuraaviin päätelmiin; lapsen yksilöllinen huomioiminen on tärkeää lapsen tasapainoisen ja kokonaisvaltaisen kehityksen saavuttamiseksi, työntekijän omaan toimintaan on myös tärkeää kiinnittää huomiota ja jokainen lapsi pitää tulla kohdatuksi hänen temperamenttinsa ja persoonallisuutensa sopivien keinojen kautta. Kasvatuskumppanuus, lapsen yksilöllinen varhaiskasvatussuunnitelma sekä lapsilähtöisyys ja osallisuus nousivat kaikki tärkeiksi varhaiskasvattajien työkaluiksi lapsen yksilölliseen huomioimiseen liittyen.
Tutkimustuloksissa tuli esiin työntekijöiden näkemys yksilöllisyyden huomioimatta jättämisen haitallisuus lapsen itsetunnon kehitykselle ja mahdollisuuden mielenterveysongelmiin. Varhaiskasvatussuunnitelman, kasvatuskumppanuuden sekä lapsilähtöisyyden ja osallisuuden roolit koettiin kaikki suurena ja merkittävinä työkaluina lapsen yksilöllistä huomioimista ajatellen. Haasteiksi yksilöllisessä huomioinnissa työntekijät kertoivat muun muassa siirtymätilanteiden hektisyyden ja edesauttaviksi asioiksi esille nousi esimerkiksi pienryhmätoiminta.
Tutkimuksessa tultiin muun muassa seuraaviin päätelmiin; lapsen yksilöllinen huomioiminen on tärkeää lapsen tasapainoisen ja kokonaisvaltaisen kehityksen saavuttamiseksi, työntekijän omaan toimintaan on myös tärkeää kiinnittää huomiota ja jokainen lapsi pitää tulla kohdatuksi hänen temperamenttinsa ja persoonallisuutensa sopivien keinojen kautta. Kasvatuskumppanuus, lapsen yksilöllinen varhaiskasvatussuunnitelma sekä lapsilähtöisyys ja osallisuus nousivat kaikki tärkeiksi varhaiskasvattajien työkaluiksi lapsen yksilölliseen huomioimiseen liittyen.