Tekstiilit 3d-mallinnuksessa ja -animaatiossa
Lahti, Toni (2007)
Lahti, Toni
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia tekstiilien 3D-mallinnusta ja animaatiota. Hahmon vaatetus on työn pääroolissa ja esimerkit liittyvät useimmiten vaatekappaleisiin. Vaatteet ovat mielenkiintoisimpia ja vaikeimmin toteutettavia tekstiilejä.; Alkuun täytyi tutustua tekstiilien luonteeseen. Tekstiilien erilaiset rakenteet vaikuttavat siihen kuinka tekstiili käyttäytyy. Tämän takia työssä esitellään kudotun ja neulotun tekstiilin valmistus ja niiden perusrakenteet.; 3D-mallinnettujen tekstiilien historia on varsin lyhyt. Ensimmäistä kertaa 3D-tekstiilejä esiintyi elokuvissa noin kymmenen vuotta sitten, jonka jälkeen virtuaalihahmot vaatteineen ovat vakiinnuttaneet paikkansa elokuvissa. Peleissä erillisenä kappaleena liikkuvat vaatteet eivät edelleenkään ole kovin yleisiä.; Teoriaosiossa käydään läpi kaksi perus tapaa mallintaa tekstiilikappale. Partikkelimalli on edistyneempi tapa, joka yhdistää geometrisen ja fysikaalisen tavan osia ja pystyy myös tunnistamaan törmäyksiä. Materiaaliosiossa esitellään heijastusten ja kohoumien esittämistekniikoita.; Casessa demonstroidaan virtuaalisen hahmon vaatteiden tekemistä ja animointia lyhyellä videolla. Animaatio demonstroi onnistuneesti kolmen vaatekappaleen ulkonäköä ja liikkumista 3D-maailmassa.