Päivähoito liikuntamyönteisyyden vahvistajana
Muhonen, Simo (2016)
Muhonen, Simo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092614536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092614536
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin liikunnallisten toimintojen avulla helsinkiläisessä päiväkodissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä innostavia liikuntatuokioita lapsille ja tutkia miten päiväkoti pystyy omalla toiminnallaan vaikuttamaan lasten liikuntamyönteisyyteen. Tämän lisäksi lasten vanhemmille annettiin kotitehtäviä, jotka heidän oli tarkoitus tehdä yhdessä lastensa kanssa. Kotitehtävistä saadulla palautteella oli tarkoitus tutkia, pystyykö niiden avulla vaikuttamaan vanhempien liikuntamyönteisyyteen. Itsearvioinnin avulla tutkitaan myös ohjaajan merkitystä, kuinka ohjaaja voi omalla toiminnallaan vaikuttaa lasten liikuntamyönteisyyteen.
Opinnäytetyön teoreettiset käsitteet olivat leikin merkitys lapselle, liikunnan merkitys lapselle, yhdessä liikkumisen hyödyt, ohjaajan merkitys lasten kanssa toimiessa liikunnan parissa ja luonnon hyödyntäminen liikunnan tukemisessa. Teoriapohjassa on tietoa liikunnan ammattilaisten, psykomotoriikan ammattilaisten ja lasten psykologien kirjoittamista teoksista. Teoriapohjan tarkoitus on palvella tehtävää työtä mahdollisimman hyvin ja kattavasti.
Opinnäytetyö antoi vastauksia kysymykseen, miten päiväkoti pystyy lisäämään lasten liikuntamyönteisyyttä. Tämä olisi mahdollista saavuttaa sallimalla lapsille enemmässä määrin leikkiä riehakkaita vapaita leikkejä, niin sisä– kuin ulkotiloissa. Vapaan leikin puolesta puhuu suuriosa käyttämistäni lähdemateriaaleista. Omalla motivaatiolla on suuri merkitys liikunnassa, mitä paremmin lapset ovat itse motivoituneita toimintaan, sitä paremmin he siihen osallistuvat. Päivähoidon henkilökunnan tulisi toimia mahdollisimman hyvässä yhteistyössä, kasvatuskumppaneina, lasten vanhempien kanssa. Tällä tavalla on mahdollisuus saada aikaan hyvää ja laadukasta päivähoitoa, mikä sisältää liikuntamyönteisyyden kasvamisen. Päivähoidon on hyvä käyttää toiminnassaan hyväkseen päivähoitopaikkojen lähimetsiä sekä teknologian mukanaan tuomia mahdollisuuksia.
Opinnäytetyön teoreettiset käsitteet olivat leikin merkitys lapselle, liikunnan merkitys lapselle, yhdessä liikkumisen hyödyt, ohjaajan merkitys lasten kanssa toimiessa liikunnan parissa ja luonnon hyödyntäminen liikunnan tukemisessa. Teoriapohjassa on tietoa liikunnan ammattilaisten, psykomotoriikan ammattilaisten ja lasten psykologien kirjoittamista teoksista. Teoriapohjan tarkoitus on palvella tehtävää työtä mahdollisimman hyvin ja kattavasti.
Opinnäytetyö antoi vastauksia kysymykseen, miten päiväkoti pystyy lisäämään lasten liikuntamyönteisyyttä. Tämä olisi mahdollista saavuttaa sallimalla lapsille enemmässä määrin leikkiä riehakkaita vapaita leikkejä, niin sisä– kuin ulkotiloissa. Vapaan leikin puolesta puhuu suuriosa käyttämistäni lähdemateriaaleista. Omalla motivaatiolla on suuri merkitys liikunnassa, mitä paremmin lapset ovat itse motivoituneita toimintaan, sitä paremmin he siihen osallistuvat. Päivähoidon henkilökunnan tulisi toimia mahdollisimman hyvässä yhteistyössä, kasvatuskumppaneina, lasten vanhempien kanssa. Tällä tavalla on mahdollisuus saada aikaan hyvää ja laadukasta päivähoitoa, mikä sisältää liikuntamyönteisyyden kasvamisen. Päivähoidon on hyvä käyttää toiminnassaan hyväkseen päivähoitopaikkojen lähimetsiä sekä teknologian mukanaan tuomia mahdollisuuksia.