Moods 08/09
Palm, Tiina (2008)
Palm, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tunnetilat vaikuttavat suurelta osin jokapäiväiseen tyyliimme liittyvässä päätöksenteossa. Visuaalinen kannanotto, jota ihmiset tyylillään ilmaisevat, on aina voimakas, olipa se sitten positiivinen tai negatiivinen. Meitä arvostellaan ulkonäön perusteella jatkuvasti. Se mitä meistä ensimmäisenä nähdään, päättää monia asioita tulevasta viestinnästämme ja suhteistamme muihin. Tunnetilat voivat vaikuttaa näennäiseen terveyteemme, henkilökohtaiseen itsevarmuuteemme sekä siihen, kuinka näemme ympäröivän maailman ja kuinka näkemyksemme vaikuttavat käyttäytymiseemme. Päivittäin ihmiset yrittävät vaistonvaraisesti vaikuttaa, muuttaa tai säännöstellä tunnetilojaan erilaisin keinoin. Nykypäivänä muoti on tärkeä osa tätä prosessia. Tutkimalla väriteorioita, tunnetilojen psykologiaa, muotojen merkityksiä ja muodin roolia nyky-yhteiskunnassa, tässä projektissa yritetään luoda uskottava sekä kattava mallisto seuraaviin kahteentoista tunnetilaan perustuen - Onnellinen, Itsevarma/Vahva, Rauhallinen/Rentoutunut, Rohkea/Seikkailunhaluinen, Himo, Huvittunut, Surullinen, Vihainen, Epävarma/Ujo, Huolestunut/Stressaantunut, Tylsä sekä Melankolinen/Masentunut.