Suggestioiden hyödyt soittamisessa ja soitonopetuksessa
Arha, Lila (2016)
Arha, Lila
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092914696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016092914696
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni käsittelen suggestion käsitettä, hypnoosia, suggestopedistä opetusta, suggestioiden ominaisuuksia sekä niiden käyttöä esiintymisjännityksen hallinnassa sekä soitonopetuksessa ja –oppimisessa. Tarkastelen niitä omien kokemuksieni ja muiden kokemusten kautta. Työni tavoitteena on lisätä tietoisuutta siitä, että omaa mieltänsä voi vahvistaa ja omia uskomuksiansa voi muuttaa. Suggestiot toimivat monipuolisuutensa vuoksi myös erinomaisena työkaluna erilaisten ja eri-ikäisten oppijoiden parissa.
Tässä työssä on esitelty muutamia konkreettisia harjoituksia suggestioiden käyttöä varten. Harjoitukset ovat peräisin alan asiantuntijoilta. Olen etsinyt teoreettista taustaa kirjallisuudesta sekä kokemuksia suggestioiden käyttöä kartoittavan kyselyn kautta. Kohdistin kyselyn eri elämäntilanteessa oleville musiikkipedagogeille, muusikoille, tanssijoille sekä muille esiintyville taiteilijoille. Kyselyn avulla kartoitin muun muassa sitä, millaisissa tilanteissa suggestioita käytetään, millaisia suggestioita käytetään ja millaisia kokemuksia niiden käytöstä on.
Tässä työssä on esitelty muutamia konkreettisia harjoituksia suggestioiden käyttöä varten. Harjoitukset ovat peräisin alan asiantuntijoilta. Olen etsinyt teoreettista taustaa kirjallisuudesta sekä kokemuksia suggestioiden käyttöä kartoittavan kyselyn kautta. Kohdistin kyselyn eri elämäntilanteessa oleville musiikkipedagogeille, muusikoille, tanssijoille sekä muille esiintyville taiteilijoille. Kyselyn avulla kartoitin muun muassa sitä, millaisissa tilanteissa suggestioita käytetään, millaisia suggestioita käytetään ja millaisia kokemuksia niiden käytöstä on.