Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

3D-oppimisympäristön toteuttaminen Adobe Flash CS3:lla

Iivonen, Jarmo (2008)

 
Avaa tiedosto
2008-07-21-24.pdf (1.318Mt)
Lataukset: 


Iivonen, Jarmo
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee 3D-oppimisympäristön toteuttamista Adobe Flash CS3:lla. Toteutustavoista käsittelyssä on oppimisympäristö valmiilla kuvilla ja oppi-misympäristö 3D-moottorilla toteutettuna. Teoriaosuudessa perehdytään siihen, mitä vaatimuksia toimivalla oppimisympäristöllä on ja miten ne saavutetaan. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään kolmiulotteisuuden laa-tuvaatimuksia ja esitellään toteuttamistapojen yleiset asiat. Hyvän oppimisympäristön vaatimuksina ovat helppokäyttöisyys, yhdenmukaisuus ja selkeys. Helppokäyttöisyydellä tarkoitetaan ohjelman helppoa opittavuutta, joka mah-dollistaa käyttäjän keskittymisen ohjelman sisältöön sen sijaan, että keskittyisi itse oh-jelmaan. Yhdenmukaisuus tarkoittaa ohjelman eri osien yhteneväisyyttä, joka myös omalta osaltaan edistää ohjelman oppimista. Selkeys on tärkeä osa ohjelman käytön miellyttävyyttä. Kolmiulotteisuuden vaatimuksina päällimmäisinä esiin nousivat kuval-linen laatu ja tiedostokoon alhaisuus. Case-osuuden tarkoituksena on selvittää, miten kolmiulotteinen oppimisympäristö kuvi-en ja 3D-moottorin avulla toteutetaan, mitä ongelmia niiden käytössä on ja mitä mah-dollisuuksia tekniikoilla on. Vastaukset on tarkoitus selvittää toteuttamalla kolmiulottei-set oppimisympäristöt niiden avulla. Case-osuudessa saadaan selville, että kuvilla oppimisympäristön toteuttaminen on yk-sinkertaista, mutta myös syntyvä lopputulos on yksinkertainen. Selvitetään myös että jos yhden istunnon aikana ladataan Flashin sisälle isoja määrä kuvatiedostoja, varaavat ne muistia vaikka tiedostoja ei enää tarvittaisikaan. 3D-moottorin erinomaiseksi puolek-si nousee mahdollisuus täysin interaktiivisen ympäristön toteuttamiseen ja mahdollisuus hyödyntää Flashin omia hyviä puolia. Negatiiviseksi asiaksi ilmenee 3D-moottorin pro-sessorilta vaatiman tehon määrä. Loppupäätelmänä voi todeta, että kuvilla toteutettu oppimisympäristö sopii yksinkertai-seen esittämiseen ja 3D-moottorilla toteutettu vaativampaan. 3D-moottoria voi käyttää kuitenkin vain pienikokoisten tilojen esittämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste