Corporate Responsibility in Airline Industry Procurement : Case: Finnair Oyj
Klemettinen, Jasmiina (2016)
Klemettinen, Jasmiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016093014727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016093014727
Tiivistelmä
Globaalit megatrendit nähdään haasteina ja mahdollisuuksina toimialasta riippumatta. Yritysten on huomioitava toimintaympäristöönsä vaikuttavat trendit ylläpitääkseen kannattavuutensa pitkällä tähtäimellä. Yritykset nähdään maailmankansalaisina, joilla on suurempi moraalinen velvoite, kuin yksilöillä. Yritysvastuu kattaa koko hankintaketjun. Ilmailualan hankintatoimella on kauaskantoisempi vaikutus alan kansainvälisen toimialueen vuoksi.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kuinka tulevaisuuden haasteisiin voitaisiin vastata integroimalla yritysvastuu hankintaketjuun. Lisäksi, tavoitteena oli tarkastella hankinnan ja toimittajasuhteiden roolia yritysvastuussa sekä tarjota käytännönläheisiä työkaluja implementointiin, joka kattaa hankintatoimen prosessit ja toimintatavat.
Tietoperustan pääkappaleet ovat yritysvastuu ilmailualalla ja vastuullinen hankintatoimi. Tietoperusta kerättiin pääosin verkkolähteistä, akateemisesta kirjallisuudesta ja verkkoseminaareista. Verkkolähteitä käytettiin laajalti, niiden helpon saavutettavuuden ja käytettävyyden vuoksi. Kvalitatiivisia tutkimusmetodeja hyödynnettiin opinnäytetyön empiirisessä osiossa. Case yritys Finnairin kautta tutkittiin, kuinka yritysvastuu on otettu huomioon hankintatoimessa ilmailualalla. Yrityksen julkista materiaalia tutkittiin teemahaastattelujen ja omakohtaisen havainnoinnin lisäksi.
Tutkimus osoittaa, että integroitu ja strateginen yritysvastuu nähdään haasteena, pitkien hankintaketjujen lisäksi. Integroidussa yritysvastuussa on kuitenkin paljon potentiaalia arvon luomiselle ja kilpailuedun saavuttamiselle. Ilmailuala kykenee luomaan suuremman positiivisen vaikutuksen tekemällä yhteistyötä, panostamalla yritysvastuuseen hankinnoissa ja rikastuttamalla yhteisöä, jossa toimitaan. Samanaikaisesti lentoyhtiöt voivat parantaa mahdollisuuksiaan vastata kilpailuun ja kansainvälisiin haasteisiin.
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia kuinka tulevaisuuden haasteisiin voitaisiin vastata integroimalla yritysvastuu hankintaketjuun. Lisäksi, tavoitteena oli tarkastella hankinnan ja toimittajasuhteiden roolia yritysvastuussa sekä tarjota käytännönläheisiä työkaluja implementointiin, joka kattaa hankintatoimen prosessit ja toimintatavat.
Tietoperustan pääkappaleet ovat yritysvastuu ilmailualalla ja vastuullinen hankintatoimi. Tietoperusta kerättiin pääosin verkkolähteistä, akateemisesta kirjallisuudesta ja verkkoseminaareista. Verkkolähteitä käytettiin laajalti, niiden helpon saavutettavuuden ja käytettävyyden vuoksi. Kvalitatiivisia tutkimusmetodeja hyödynnettiin opinnäytetyön empiirisessä osiossa. Case yritys Finnairin kautta tutkittiin, kuinka yritysvastuu on otettu huomioon hankintatoimessa ilmailualalla. Yrityksen julkista materiaalia tutkittiin teemahaastattelujen ja omakohtaisen havainnoinnin lisäksi.
Tutkimus osoittaa, että integroitu ja strateginen yritysvastuu nähdään haasteena, pitkien hankintaketjujen lisäksi. Integroidussa yritysvastuussa on kuitenkin paljon potentiaalia arvon luomiselle ja kilpailuedun saavuttamiselle. Ilmailuala kykenee luomaan suuremman positiivisen vaikutuksen tekemällä yhteistyötä, panostamalla yritysvastuuseen hankinnoissa ja rikastuttamalla yhteisöä, jossa toimitaan. Samanaikaisesti lentoyhtiöt voivat parantaa mahdollisuuksiaan vastata kilpailuun ja kansainvälisiin haasteisiin.