Fotorealismi Blenderissä ja Blend4Webissä : Karelia-amk:n CHP-voimalan 3D-visualisointi
Pietiläinen, Harri (2016)
Pietiläinen, Harri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100314771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100314771
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa selainpohjainen 3D-visualisointi Karelia-ammattikorkeakoulun opetus- ja tutkimuskäytössä olevasta CHP-voimalasta. Toteutusvälineiksi valikoituivat Blender- ja Blend4Web CE -ohjelmat, jotka ovat kumpikin GPL-lisensoituja, avoimeen lähdekoodiin pohjautuvia sovelluksia.
Opinnäytetyön raportointi koostuu kolme osasta. Ensimmäisessä osassa selvitetään CHP-laitoksen rakennetta ja toimintaa. Toisessa osassa tutkitaan sitä, mitä fotorealismi tarkoittaa ja miten materiaalien fyysisiin ominaisuuksiin ja valon käyttäytymiseen perustuvat PBR-materiaalit määritellään teoriatasolla. Kolmas osa keskittyy siihen, miten edellä olevia periaatteita sovelletaan käytännössä niin Blenderissä kuin Blend4Webissä. Työ päättyy projektin ja työvälineiden analyysiin ja pohdintaan.
Työn aikana ilmeni, että valon fysiikkaan perustuvien fotorealististen PBR-materiaalien mallintaminen vaatii syvällistä perehtymistä asiaan. Käytetyt ohjelmistot tarjoavat kuitenkin melko hyvät ja toimivat välineet materiaalien toteuttamiseen 3D-ympäristöissä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi 3D-visualisoinnista raakaversio, jonka avulla CHP-laitoksen rakenteeseen voi tutustua nettiselainta käyttäen. Sovellusta kehitetään muun muassa käyttöliittymää hiomalla ja lisätoimintojen avulla.
Opinnäytetyön raportointi koostuu kolme osasta. Ensimmäisessä osassa selvitetään CHP-laitoksen rakennetta ja toimintaa. Toisessa osassa tutkitaan sitä, mitä fotorealismi tarkoittaa ja miten materiaalien fyysisiin ominaisuuksiin ja valon käyttäytymiseen perustuvat PBR-materiaalit määritellään teoriatasolla. Kolmas osa keskittyy siihen, miten edellä olevia periaatteita sovelletaan käytännössä niin Blenderissä kuin Blend4Webissä. Työ päättyy projektin ja työvälineiden analyysiin ja pohdintaan.
Työn aikana ilmeni, että valon fysiikkaan perustuvien fotorealististen PBR-materiaalien mallintaminen vaatii syvällistä perehtymistä asiaan. Käytetyt ohjelmistot tarjoavat kuitenkin melko hyvät ja toimivat välineet materiaalien toteuttamiseen 3D-ympäristöissä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi 3D-visualisoinnista raakaversio, jonka avulla CHP-laitoksen rakenteeseen voi tutustua nettiselainta käyttäen. Sovellusta kehitetään muun muassa käyttöliittymää hiomalla ja lisätoimintojen avulla.