Mielenterveyden edistäminen yläkoulussa
Wallenius, Marjaliisa (2016)
Wallenius, Marjaliisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100314766
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100314766
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää kirjallisuuskatsauksen avulla erilaisia tapoja edistää suomalaisen peruskoulun yläkouluikäisten nuorten mielenterveyttä sekä selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat yläkouluikäisten nuorten mielenterveyteen Suomessa. Tavoitteena oli koota kerätystä aineistosta löytyneet nuorten mielenterveyden edistämisen keinot sekä yläkouluikäisten nuorten mielenterveyteen vaikuttavat seikat yhteen tähän opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pumppu-hanke, joka toteutettiin vuosina 2011 – 2014. Hanke oli osa Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamaa hanketta. Tämän opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää yläkouluikäisten nuorten kanssa työskentelevät tahot esimerkiksi koulut, kouluterveydenhuolto ja nuorisotoimi.
Kyseessä oli kuvaileva eli narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jossa tutkimusaineisto kerättiin jo tehdyistä tutkimuksista. Aineiston keruussa käytettiin apuna erilaisia hakuportaaleita mm. Melinda ja Medic. Lisäksi aineistoa kerätiin Lohjan, Valkeakosken ja Laurean kirjastoista.
Sisäänottokriteereinä aineistolle oli pro gradu- ja väitöskirjatasoiset suomenkieliset tutkimukset vuosilta 2006 – 2016. Näkökulmana tässä opinnäytetyössä oli mielenterveyden edistäminen ja tästä syystä mukaan ei valittu tutkimuksia, joissa nuorilla oli todettu jokin mielenterveyden häiriö. Tutkimusten tuli käsitellä nimenomaa yläkouluikäisiä nuoria. Nuorilla kehitys on nopeaa ja muutamalla ikävuodellakin on merkitystä tulosten kannalta. Murrosikä antaa myös tälle kehitysvaiheelle omat erityispiirteensä.
Kerätystä aineistosta löytyneet nuorten mielenterveyden edistämisen keinot näyttivät olevan yhteneväisiä opettajien ja oppilaiden vastauksissa. Neljä viidestä tutkimuksesta käsitteli mielenterveyden tai kouluhyvinvoinnin edistämistä ja vain yhdessä tutkimuksessa oli tutkittu nuorten mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä.
Johtopäätöksinä voitiin esittää nuoren tarve kuulua joukkoon ja tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on. Yksinjääminen johtaa helposti kiusatuksi tulemiseen ja syrjäytymiseen. Keskeinen hyvinvointia tukeva tekijä olivat kaverit. Kaverit vahvistivat oppilaiden yhteisyyssuhteita sekä niiden kautta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ilman kaveria uhkana oli kiusatuksi joutuminen ja yksin jääminen. Opettajilta nuoret toivoivat ammattitaitoa, vahvaa opettajuutta sekä ihmisenä olemista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pumppu-hanke, joka toteutettiin vuosina 2011 – 2014. Hanke oli osa Euroopan aluekehitysrahaston rahoittamaa hanketta. Tämän opinnäytetyön tuloksia voivat hyödyntää yläkouluikäisten nuorten kanssa työskentelevät tahot esimerkiksi koulut, kouluterveydenhuolto ja nuorisotoimi.
Kyseessä oli kuvaileva eli narratiivinen kirjallisuuskatsaus, jossa tutkimusaineisto kerättiin jo tehdyistä tutkimuksista. Aineiston keruussa käytettiin apuna erilaisia hakuportaaleita mm. Melinda ja Medic. Lisäksi aineistoa kerätiin Lohjan, Valkeakosken ja Laurean kirjastoista.
Sisäänottokriteereinä aineistolle oli pro gradu- ja väitöskirjatasoiset suomenkieliset tutkimukset vuosilta 2006 – 2016. Näkökulmana tässä opinnäytetyössä oli mielenterveyden edistäminen ja tästä syystä mukaan ei valittu tutkimuksia, joissa nuorilla oli todettu jokin mielenterveyden häiriö. Tutkimusten tuli käsitellä nimenomaa yläkouluikäisiä nuoria. Nuorilla kehitys on nopeaa ja muutamalla ikävuodellakin on merkitystä tulosten kannalta. Murrosikä antaa myös tälle kehitysvaiheelle omat erityispiirteensä.
Kerätystä aineistosta löytyneet nuorten mielenterveyden edistämisen keinot näyttivät olevan yhteneväisiä opettajien ja oppilaiden vastauksissa. Neljä viidestä tutkimuksesta käsitteli mielenterveyden tai kouluhyvinvoinnin edistämistä ja vain yhdessä tutkimuksessa oli tutkittu nuorten mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä.
Johtopäätöksinä voitiin esittää nuoren tarve kuulua joukkoon ja tulla hyväksytyksi sellaisena kuin on. Yksinjääminen johtaa helposti kiusatuksi tulemiseen ja syrjäytymiseen. Keskeinen hyvinvointia tukeva tekijä olivat kaverit. Kaverit vahvistivat oppilaiden yhteisyyssuhteita sekä niiden kautta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ilman kaveria uhkana oli kiusatuksi joutuminen ja yksin jääminen. Opettajilta nuoret toivoivat ammattitaitoa, vahvaa opettajuutta sekä ihmisenä olemista.