Ostolaskujärjestelmän muutos : case: Yritys X
Siljander, Katariina (2016)
Siljander, Katariina
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100414811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100414811
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ostolaskujärjestelmän vaihtoa Yritys X:ssä. Työn tavoitteena oli selvittää, miten ostolaskujärjestelmän vaihtaminen alkuvaiheessa koettiin ja mitkä olivat odotukset uudesta järjestelmästä. Tutkimus perustuu ostolaskujen käsittelijöiden ja esimiehen haastatteluihin.
Opinnäytetyö aloitettiin toukokuussa 2016 ja se valmistui syyskuun alussa 2016. Työ on tehty toimeksiantona Yritys X:lle, jossa ostolaskujärjestelmä vaihtui. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kysymyksiin: “Ostolaskujärjestelmän muutos- miten tämä koetaan järjestelmää käyttävien näkökulmasta?” ja “Mitä asioita uuden järjestelmän vaihdossa pitää huomioida yrityksen näkökulmasta?”
Ensimmäisessä teoriaosuudessa perehdytään ostolaskuprosessin eri vaiheisiin. Toisessa osiossa keskitytään järjestelmän vaihtoon liittyviin seikkoihin sekä
toiminnanohjausjärjestelmään.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelut tehtiin Webropol-kyselylomakkeilla ostolaskujen käsittelijöille. Esimiehen erillinen haastattelu tehtiin lähettämällä kysymykset sähköpostilla.
Tutkimustulokset toivat ilmi seikkoja, joissa valtaosa vastaajista ajatteli muutoksen olevan tervetullut. Osa vastaajista uskoi uuteen järjestelmään ja sen tuomiin ostolaskun käsittelyä nopeuttaviin parannuksiin. Muutos myös koettiin tarpeellisena ja välttämättömänä kohdeyritykselle. Muutosvastarinta on muutoksessa yleistä, joka tässäkin tutkimuksessa tulee ilmi. Osa vastaajista oli vanhan järjestelmän puolella.
Opinnäytetyö aloitettiin toukokuussa 2016 ja se valmistui syyskuun alussa 2016. Työ on tehty toimeksiantona Yritys X:lle, jossa ostolaskujärjestelmä vaihtui. Tutkimuksen tarkoituksena on vastata kysymyksiin: “Ostolaskujärjestelmän muutos- miten tämä koetaan järjestelmää käyttävien näkökulmasta?” ja “Mitä asioita uuden järjestelmän vaihdossa pitää huomioida yrityksen näkökulmasta?”
Ensimmäisessä teoriaosuudessa perehdytään ostolaskuprosessin eri vaiheisiin. Toisessa osiossa keskitytään järjestelmän vaihtoon liittyviin seikkoihin sekä
toiminnanohjausjärjestelmään.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Haastattelut tehtiin Webropol-kyselylomakkeilla ostolaskujen käsittelijöille. Esimiehen erillinen haastattelu tehtiin lähettämällä kysymykset sähköpostilla.
Tutkimustulokset toivat ilmi seikkoja, joissa valtaosa vastaajista ajatteli muutoksen olevan tervetullut. Osa vastaajista uskoi uuteen järjestelmään ja sen tuomiin ostolaskun käsittelyä nopeuttaviin parannuksiin. Muutos myös koettiin tarpeellisena ja välttämättömänä kohdeyritykselle. Muutosvastarinta on muutoksessa yleistä, joka tässäkin tutkimuksessa tulee ilmi. Osa vastaajista oli vanhan järjestelmän puolella.