Käyttäjälähtöisen sisäisen verkkoviestintäpalvelun kehittäminen : case: LAMK KesäCampus, intranet henkilöstölle
Savolainen, Mona (2016)
Savolainen, Mona
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100814950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016100814950
Tiivistelmä
Lahden ammattikorkeakoulu laajensi kesäopintotarjontaansa kesällä 2015 luomalla KesäCampuksen, joka jatkaa edelleen toimintaansa ja kesäopintojen kehittämistä. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka luoda henkilöstöä palveleva organisaation sisäinen verkkoviestintäpalvelu Lahden ammattikorkeakoulun KesäCampukselle.
Työssä perehdyttiin sisäiseen viestintään ja verkkopalveluun kiinnittäen huomiota erityisesti käyttäjän näkökulmaan ja käyttäjälähtöisyyteen. Työn toiminnallisessa osuudessa järjestettiin palvelun loppukäyttäjille työpaja, jossa käytettiin erilaisia käyttäjän näkökulmaa korostavia menetelmiä: service blueprintingiä, käytettävyystestiä, ryhmähaastattelua sekä iteroivan kehitystyön mittarina verkkopalvelujen arviointia.
Työn tuloksena huomattiin, ettei organisaation intranetissä sijainnut staattinen tieto ollut saavuttanut kohderyhmäänsä ja tiedon etsimisen kanssa kohdattiin jonkin verran haasteita. Käyttäjät myös kaipasivat henkilökohtaista ja ajantasaista palvelua. Antamalla käyttäjille mahdollisuuden personoida intranetin sisältöjä voidaan heille luoda lisäarvoa oman työn tueksi ja näin antaa samalla henkilökohtaisempaa palvelua vähemmin resurssein.
Työssä perehdyttiin sisäiseen viestintään ja verkkopalveluun kiinnittäen huomiota erityisesti käyttäjän näkökulmaan ja käyttäjälähtöisyyteen. Työn toiminnallisessa osuudessa järjestettiin palvelun loppukäyttäjille työpaja, jossa käytettiin erilaisia käyttäjän näkökulmaa korostavia menetelmiä: service blueprintingiä, käytettävyystestiä, ryhmähaastattelua sekä iteroivan kehitystyön mittarina verkkopalvelujen arviointia.
Työn tuloksena huomattiin, ettei organisaation intranetissä sijainnut staattinen tieto ollut saavuttanut kohderyhmäänsä ja tiedon etsimisen kanssa kohdattiin jonkin verran haasteita. Käyttäjät myös kaipasivat henkilökohtaista ja ajantasaista palvelua. Antamalla käyttäjille mahdollisuuden personoida intranetin sisältöjä voidaan heille luoda lisäarvoa oman työn tueksi ja näin antaa samalla henkilökohtaisempaa palvelua vähemmin resurssein.