Spotify-soittolistat osana levy-yhtiön promootioprosesseja : case: Yritys X
Turunen, Anna (2016)
Turunen, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101015044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101015044
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee soittolistoja ja niiden hyödyntämistä osana levy-yhtiön promootioprosesseja. Työ toteutettiin toimeksiantona yritykselle X, joka on yhtiö Y:n Suomen-operaatioihin keskittynyt tytäryhtiö. Opinnäytetyö sisältää liikesalaisuuksia, minkä vuoksi kohdeyrityksen identiteetti pidetään salassa. Yritys kuuluu alansa menestyksekkäimpiin toimijoihin.
Opinnäytetyö lähti liikkeelle sekä kohdeyrityksen että koko tallennetun musiikin alan tarpeesta ymmärtää suoratoistopalveluiden soittolistojen nykytilaa ja mahdollisuuksia markkinointimielessä. Opinnäytetyössä keskitytään suoratoistopalvelu Spotifyn soittolistoihin, sillä Spotify on tämän hetken merkittävin toimija alallaan. Tavoitteena on ymmärtää soittolistoja ilmiönä sekä promootiotyökaluna levy-yhtiöille.
Tutkimus koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja empiirisestä osuudesta. Teoreettinen viitekehys kuvailee levy-yhtiön promootioprosesseja radion ja Spotify-soittolistojen osalta sekä soittolistoja ilmiönä. Empiirinen osuus muodostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, joka teemahaastattelujen ja Music Finlandin musiikkialan toimijoiden barometrin tuloksia hyödyntäen täydentää teoreettisesta viitekehystä.
Globaali digitalisaatio on muuttanut tallennetun musiikin kuuntelutottumuksia viimeisen 18 vuoden aikana radikaalisti, johon levyyhtiöt ovat olleet hitaita mukautumaan. Suoratoistopalvelut ja niiden soittolistat ovat yksi nykypäivän suosituimmista musiikin kulutuksen muodoista ja on haastanut jopa perinteisen radion uuden musiikin läpilyömisen kanavana. Aihe on ajankohtainen sekä kohdeyritykselle että koko tallennetun musiikin alan toimijoille, sillä soittolistojen hyödyntämistä promootiomielessä ei ole tutkittu juurikaan.
Tutkimuksen myötä havaittiin, että Spotifyn soittolistanäkyvyydellä voidaan huomattavasti parantaa artistin tunnettavuutta. Tutkimuksessa kuvaillaan myös vallitseva kilpailutilanne eri major levy-yhtiöiden soittolistabrändien ja Spotifyn omien soittolistojen välillä sekä vertaillaan Spotifyta ja radiota promootiovälineinä.
Opinnäytetyö lähti liikkeelle sekä kohdeyrityksen että koko tallennetun musiikin alan tarpeesta ymmärtää suoratoistopalveluiden soittolistojen nykytilaa ja mahdollisuuksia markkinointimielessä. Opinnäytetyössä keskitytään suoratoistopalvelu Spotifyn soittolistoihin, sillä Spotify on tämän hetken merkittävin toimija alallaan. Tavoitteena on ymmärtää soittolistoja ilmiönä sekä promootiotyökaluna levy-yhtiöille.
Tutkimus koostuu teoreettisesta viitekehyksestä ja empiirisestä osuudesta. Teoreettinen viitekehys kuvailee levy-yhtiön promootioprosesseja radion ja Spotify-soittolistojen osalta sekä soittolistoja ilmiönä. Empiirinen osuus muodostuu kvalitatiivisesta tutkimuksesta, joka teemahaastattelujen ja Music Finlandin musiikkialan toimijoiden barometrin tuloksia hyödyntäen täydentää teoreettisesta viitekehystä.
Globaali digitalisaatio on muuttanut tallennetun musiikin kuuntelutottumuksia viimeisen 18 vuoden aikana radikaalisti, johon levyyhtiöt ovat olleet hitaita mukautumaan. Suoratoistopalvelut ja niiden soittolistat ovat yksi nykypäivän suosituimmista musiikin kulutuksen muodoista ja on haastanut jopa perinteisen radion uuden musiikin läpilyömisen kanavana. Aihe on ajankohtainen sekä kohdeyritykselle että koko tallennetun musiikin alan toimijoille, sillä soittolistojen hyödyntämistä promootiomielessä ei ole tutkittu juurikaan.
Tutkimuksen myötä havaittiin, että Spotifyn soittolistanäkyvyydellä voidaan huomattavasti parantaa artistin tunnettavuutta. Tutkimuksessa kuvaillaan myös vallitseva kilpailutilanne eri major levy-yhtiöiden soittolistabrändien ja Spotifyn omien soittolistojen välillä sekä vertaillaan Spotifyta ja radiota promootiovälineinä.