Raportoinnin kehittäminen laskunvälityspalvelussa : case: Yritys X
Lääveri, Riku (2016)
Lääveri, Riku
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101015045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101015045
Tiivistelmä
Raportoinnin rooli liiketoiminnan tukiprosessina on kasvanut merkittävästi. Nopeasti muuttuvassa taloustilanteessa yritykset tarvitsevat valmiiksi analysoitua tietoa, jota voidaan käyttää johdon päätöksenteon tukemiseen, liiketoimintatiedon hallintaan tai liiketoiminnan ennustamiseen. Raportoinnin merkityksen kasvaessa myös erilaiset raportointijärjestelmät ja – ratkaisut ovat kehittyneet. Pelkkä raportointijärjestelmän hankkiminen ei ole kuitenkaan ratkaisu, vaan järjestelmiä tulisi kehittää asiakaskokemuksen ja yhteissuunnittelun ehdoilla mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millä tavalla raportointipalvelu voi tukea yrityksen liiketoimintaa mahdollisimman hyvin. Tarkoituksena on selvittää, millaisia raportointiin liittyviä tarpeita yrityksillä on ja miten raportoinnin sekä raportointijärjestelmien tulisi vastata niihin. Tutkimus on tehty kvalitatiivisena tutkimuksena jonka toimeksiantajana oli Yritys X.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee sähköistä ja digitaalista taloushallintoa sekä sähköisiä laskutusprosesseja ja verkkolaskutusta. Toisessa osassa keskitytään raportointiin yrityksen sisällä, sille asetettaviin vaatimuksiin ja erilaisiin tieto- ja raportointijärjestelmiin. Kolmannessa teoriaosuudessa käsitellään palveluliiketoimintaa ja palvelumuotoilua.
Tutkimusosassa kerrotaan taustoja tutkimuksen kohteena olevasta raportointipalvelusta, käydään läpi teemahaastattelujen sisältöä ja kerrotaan tutkimustulokset, johtopäätökset sekä kehitysehdotukset. Tutkimusaineisto kerättiin asiakkaille pidettyjen teemahaastattelujen avulla.
Opinnäytetyön avulla saatiin selville yritysten raportoinnin tarpeita ja miten raportoinnin tulisi vastata liiketoiminnallisiin tarpeisiin. Tämän lisäksi saatiin selville, miten raportointipalvelua voidaan kehittää käytettävyydeltään parempaan suuntaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millä tavalla raportointipalvelu voi tukea yrityksen liiketoimintaa mahdollisimman hyvin. Tarkoituksena on selvittää, millaisia raportointiin liittyviä tarpeita yrityksillä on ja miten raportoinnin sekä raportointijärjestelmien tulisi vastata niihin. Tutkimus on tehty kvalitatiivisena tutkimuksena jonka toimeksiantajana oli Yritys X.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee sähköistä ja digitaalista taloushallintoa sekä sähköisiä laskutusprosesseja ja verkkolaskutusta. Toisessa osassa keskitytään raportointiin yrityksen sisällä, sille asetettaviin vaatimuksiin ja erilaisiin tieto- ja raportointijärjestelmiin. Kolmannessa teoriaosuudessa käsitellään palveluliiketoimintaa ja palvelumuotoilua.
Tutkimusosassa kerrotaan taustoja tutkimuksen kohteena olevasta raportointipalvelusta, käydään läpi teemahaastattelujen sisältöä ja kerrotaan tutkimustulokset, johtopäätökset sekä kehitysehdotukset. Tutkimusaineisto kerättiin asiakkaille pidettyjen teemahaastattelujen avulla.
Opinnäytetyön avulla saatiin selville yritysten raportoinnin tarpeita ja miten raportoinnin tulisi vastata liiketoiminnallisiin tarpeisiin. Tämän lisäksi saatiin selville, miten raportointipalvelua voidaan kehittää käytettävyydeltään parempaan suuntaan.