Kansainvälisyyden muodot ja mahdollisuudet opiskelijalle Saimaan ammattikorkeakoulussa
Eteläpää, Jenna (2016)
Eteläpää, Jenna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101315163
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka kansainvälisyyden markkinointia tulisi parantaa ja toteuttaa Saimaan ammattikorkeakoulussa, jotta yhä useampi opiskelija motivoituisi lähtemään opiskelijavaihtoon ulkomaille. Tutkimusongelmaa lähdettiin ratkaisemaan opiskelijoille suunnatulla kyselytutkimuksella, jonka avulla hankittiin tietoa opiskelijoiden käyttämistä tiedonlähteistä, heidän näkemistään haasteista ja mahdollisuuksista opiskelijavaihtoon lähdössä sekä motivaatiotekijöistä. Tutkimuksesta saatuja tuloksia tullaan käyttämään hyväksi toimeksiantajalle, Saimaan ammattikorkeakoululle tehtävissä markkinoinnin toimenpidesuosituksissa. Laadittavista toimenpidesuosituksista tulisi ilmetä kuinka ja mitä kanavia hyväksikäyttäen kansainvälisyyden markkinointia kannattaisi toteuttaa Saimaan ammattikorkeakoulussa.
Teoria osuus koostuu tutkimukseen tarvittavasta taustatiedosta. Teoriassa tullaan määrittelemään kansainvälisyys, sen muodot ja mahdollisuudet Saimaan ammattikorkeakoulussa ja yleisesti ammattikorkeakouluissa. Tavoitteena teoriaosuudessa on siis tuoda esille, kuinka kansainvälisyys esiintyy ammattikorkeakouluissa opiskelijan näkökulmasta ja kuinka opiskelija voi siihen osallistua. Tämän lisäksi selvitetään mitä on markkinointi ja miten hyvä markkinointi suoritetaan sekä miten markkinointiviestintä ja –tutkimus kannattaa toteuttaa. Markkinoinnista on esitetty yleisimmät teoriat sen toteutumisesta ja markkinointiviestinnästä puolestaan se, kuinka hyvä markkinointiviestintä toteutetaan ja mitä se oikeastaan on. Teoria on koottu käyttäen niin kirja- kuin internetlähteitäkin.
Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa Saimaan ammattikorkeakoulun kansainvälisyyden markkinointiin. Kyselystä selvisi, että toimenpiteitä sen eteen kaivataan, jotta yhä useampi tekisi myönteisen päätöksen vaihtoon lähdöstä. Etenkin kansainvälisyyden organisointiin ja informointiin tarvittaisiin strategisia muutoksia ja suunnitelmia tulevaisuutta ajatellen. Opiskelijat ovat hyvinkin kiin-nostuneita kansainvälisestä toiminnasta, mutta informaatioon ja markkinointiin on panostettava, jotta koko koulun opiskelijat tavoittavat kansainvälisyysmahdollisuudet.
Teoria osuus koostuu tutkimukseen tarvittavasta taustatiedosta. Teoriassa tullaan määrittelemään kansainvälisyys, sen muodot ja mahdollisuudet Saimaan ammattikorkeakoulussa ja yleisesti ammattikorkeakouluissa. Tavoitteena teoriaosuudessa on siis tuoda esille, kuinka kansainvälisyys esiintyy ammattikorkeakouluissa opiskelijan näkökulmasta ja kuinka opiskelija voi siihen osallistua. Tämän lisäksi selvitetään mitä on markkinointi ja miten hyvä markkinointi suoritetaan sekä miten markkinointiviestintä ja –tutkimus kannattaa toteuttaa. Markkinoinnista on esitetty yleisimmät teoriat sen toteutumisesta ja markkinointiviestinnästä puolestaan se, kuinka hyvä markkinointiviestintä toteutetaan ja mitä se oikeastaan on. Teoria on koottu käyttäen niin kirja- kuin internetlähteitäkin.
Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa Saimaan ammattikorkeakoulun kansainvälisyyden markkinointiin. Kyselystä selvisi, että toimenpiteitä sen eteen kaivataan, jotta yhä useampi tekisi myönteisen päätöksen vaihtoon lähdöstä. Etenkin kansainvälisyyden organisointiin ja informointiin tarvittaisiin strategisia muutoksia ja suunnitelmia tulevaisuutta ajatellen. Opiskelijat ovat hyvinkin kiin-nostuneita kansainvälisestä toiminnasta, mutta informaatioon ja markkinointiin on panostettava, jotta koko koulun opiskelijat tavoittavat kansainvälisyysmahdollisuudet.